Brev:
Narresut, søvn og udmalkning
10. januar 2008
Alder:
2 mdr.
Narresut, søvn og udmalkning
Kære Sundhedsplejerske
Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har læst mange af dine gode svar...
Nu er det min tur til at spørge...
Jeg har en dejlig datter på lidt over 9 uger.
Hun er meget urolig og græder indimellem rigtig meget (især om aftenen). Vi har forsøgt at trøste hende med en narresut. Dog afviser hun den, og græder nogen gange endnu mere når vi forsøger at give hende den. En sjældent gang tager hun sutten (efter mange forsøg og meget gråd), og det virker som om, den trøster hende med det samme. Hun sutter ivrigt på den og falder efterfølgende helt til ro. Derfor ville vi selvfølgelig gerne have, at vi kunne trøste hende med den (især om aftenen).
Har du et godt forslag til, hvordan vi kan få hende til at tage sutten?? Skal vi blive ved, selvom hun afviser den, og græder??
Vi har forsøgt med forskellige mærker, og udformninger, uden noget resultat.
Desuden vil jeg gerne spørge dig om hendes søvn. Hun lægges i seng og sover mellem 21-22.30. Hun sover til ca. kl. 8, kun afbrudt af ammemåltider og bleskiftning. Om dagen er hun ofte kun vågen ca. 1 time af gangen, hvor hun efterfølgende får en lur, på alt mellem 45 min. – 2 ½ time. Når hun viser tegn på træthed (gaber, pylre eller græder), putter jeg hende i liften og vugger hende til hun falder i søvn. Det tager ca. 10 min. Hun får mellem 4 og 5 lurer dagligt.
Hun tager meget fint på, og spiser rigtig godt. Når hun er vågen er hun meget aktiv.
Men jeg er i tvivl om hun sover for meget?? Skal hun helst være mere vågen, end 1 time af gangen??
Når hun er omkring 3 måneder skal jeg til en fest. Min mor skal passe hende, så jeg er begyndt at malke modermælk ud, så hun kan få det på flaske. Jeg overvejer, at drikke lidt vin til festen. Jeg vil så efter festen malke modermælk ud, som jeg vil kassere, således min datter ikke får modermælk med alkohol i. Men hvor længe vil der være alkohol i modermælken??
Venlig Hilsen
Mette