Narresut, søvn og udmalkning

10. januar 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Narresut, søvn og udmalkning

Kære Sundhedsplejerske

Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg har læst mange af dine gode svar...
Nu er det min tur til at spørge...

Jeg har en dejlig datter på lidt over 9 uger.
Hun er meget urolig og græder indimellem rigtig meget (især om aftenen). Vi har forsøgt at trøste hende med en narresut. Dog afviser hun den, og græder nogen gange endnu mere når vi forsøger at give hende den. En sjældent gang tager hun sutten (efter mange forsøg og meget gråd), og det virker som om, den trøster hende med det samme. Hun sutter ivrigt på den og falder efterfølgende helt til ro. Derfor ville vi selvfølgelig gerne have, at vi kunne trøste hende med den (især om aftenen).

Har du et godt forslag til, hvordan vi kan få hende til at tage sutten?? Skal vi blive ved, selvom hun afviser den, og græder??

Vi har forsøgt med forskellige mærker, og udformninger, uden noget resultat.

Desuden vil jeg gerne spørge dig om hendes søvn. Hun lægges i seng og sover ...

Annonce

... mellem 21-22.30. Hun sover til ca. kl. 8, kun afbrudt af ammemåltider og bleskiftning. Om dagen er hun ofte kun vågen ca. 1 time af gangen, hvor hun efterfølgende får en lur, på alt mellem 45 min. – 2 ½ time. Når hun viser tegn på træthed (gaber, pylre eller græder), putter jeg hende i liften og vugger hende til hun falder i søvn. Det tager ca. 10 min. Hun får mellem 4 og 5 lurer dagligt.

Hun tager meget fint på, og spiser rigtig godt. Når hun er vågen er hun meget aktiv.

Men jeg er i tvivl om hun sover for meget?? Skal hun helst være mere vågen, end 1 time af gangen??

Når hun er omkring 3 måneder skal jeg til en fest. Min mor skal passe hende, så jeg er begyndt at malke modermælk ud, så hun kan få det på flaske. Jeg overvejer, at drikke lidt vin til festen. Jeg vil så efter festen malke modermælk ud, som jeg vil kassere, således min datter ikke får modermælk med alkohol i. Men hvor længe vil der være alkohol i modermælken??

Venlig Hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer