Svar: Pludren, morgenmad og pasning?
9. januar 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev:o)
Børn udvikler sig forskelligt i forskellige periode og det er umiddelbart helt normalt at børn, i de perioder, hvor de udvikler sig motorisk, pludselig ikke pludrer så meget som de ellers har gjort. Det skal dog ikke være sådan at deres pludren går helt i stå, så er det en god idé at få tjekket deres hørelse.
Du kan altid bestille tid hos øre-næse-hals-læge, hvor du kan få lavet en øreprøve af din dreng. Det kræver ikke henvisning fra egen læge.
Med hensyn til morgenmad, så synes jeg også at grød er at foretrække, når man er 7 måneder gammel. I bør ikke give ham særlig meget komælk - først når han er 9 måneder gammel, må komælk udgøre en større del af hans indtag. Hvis du således vil forsøge med neutral yoghurt, så skal det være meget lidt.
Du kan godt forsøge med en flerkornsgrød, for at se om han bedre kan lide dette ellers kan det jo også handle om flasken, som han får om natten. Igen har I dog ret i at hvis han får flasken allerede kl 04-05, så burde den umiddelbart ikke spille voldsomt ind på hans lyst til morgenmad, hvis den ligger mellem 8-9, man skal dog aldrig sige aldrig.
Med hensyn til de industrielle produkter, så er min tanke at man skal overveje, hvad det er man køber og hvorfor. For mig at se, så er der ikke så stor forskel på om man køber en rismel, koger det med vand i en gryde og tilsætter modermælkserstatning eller om man køber en industriel risgrød, hvor modermælkserstatning og rismel er blandet i forvejen og man så selv blander det med kogt vand...
Der er for mig at se derimod forskel på om man køber en industriel kartoffelmos i pulverform - kartoffel og gulerod i pulver, end om man selv koger sine kartofler og gulerødder og laver mos af det. Det kan godt være at det næringsmæssigt er lige godt, men personligt synes jeg at rigtige fødevarer er langt at foretrække - både hvad angår smag og synsoplevelse, når maden serveres.
Det samme omkring frugtmos. Man kan købe grød med pære og man kan købe pæremos på glas. Her ville jeg klart foretrække pæremos på glas, da der her er tale om rigtig pære - hvor det i pulverform jo er 'et koncentrat'. Frugtmos og anden mos i øvrigt også, som kan købes på glas, er trods alt mere som det hjemmelavede.
Der er det problem med de industrielle produkter, at de ofte er meget fine i konsistensen og det betyder, at når barnet bliver så gammelt, at det skal til at tygge mere og have mere rigtig familiemad, så er det vigtigt at maden tager udgangspunkt i familiens mad og at man derfor bruger mindre og mindre industriel mad. Der er dog ikke noget i vejen for at bruge de industrielle produkter en gang imellem, hvis det gør hverdagen lidt lettere og hvis man i øvrigt variere barnets indtag.
De produkter som er på det danske marked er normalt i orden og vi har meget store krav til babymad i Danmark. Det betyder også at hvis man køber et tilsvarende produkt i andre lande, så vil det samme produkt faktisk kunne smage vidt forskelligt. Der vil f.eks. godt kunne være tilsat mere sukker, vanille og andre ting i andre lande, selvom produktet er det samme, producenten er den samme.
Forbrugerstyrelsen har på et tidspunkt testet babymad og fandt ud af at pulvergrød indeholdt alt for meget sukker og alt for lidt fedtenergi til de små børns behov. Testen blev dog kritiseret af producenterne...
Med hensyn til pasning af jeres dreng, så tænker jeg at han naturligvis ikke har behov for at blive passet, med den alder han har - men at forældrene jo godt kan have behov for det. Jeg synes derfor I skal lade det komme an på en prøve og det er fint at lave en frokostaftale, da han sikkert vil være mest frisk og i vigør om dagen. Det kunne være sværere om aftenen, inden putning.
Samtidig tænker jeg også at der jo ikke er tale om mange timer, men et spørgsmål om at I gerne vil ud for jer selv, få en frokost i byen, måske gå en tur, se en film i biografen eller lignende. I kan jo lave en aftale om at bedsteforældrene ringer, hvis der er problemer, hvorefter I så kan komme hjem. Hvis I ikke hører noget fra dem, så må I gå ud fra at det går rigtig fint. Jeg synes det er fint at I er der lidt tid, så han lige ser dem an, hvorefter de så kan passe ham.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske