Pludren, morgenmad og pasning?

9. januar 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Pludren, morgenmad og pasning?

Kære Helen

Så er vi tilbage med flere spørgsmål - dog ikke helt så mange som sidst (o:

Vores dreng er 7 måneder og tre uger. Han udvikler sig i øjeblikket (de sidste par måneder) i en rivende fart. Vi kan stort set se ændringer fra dag til dag. Han møver sig rundt, rokker på alle fire (har gjort det en måneds tid), sætter sig op, kravler baglæns og meget mere. Fantastisk at følge med i(o:

Vi oplever at han stortrives. Han er glad og aktiv dagen lang. Vi har meget god kontakt med ham. Vi leger forskellige gentagelseslege med ham, som han kan koncentrere sig om længe og elsker. Han lytter tydeligvis meget, når jeg synger og spiller for ham. Han er super nysgerrig, piller ved alt, skal se alt og følge med i alt. Han bringer mange smil og grin frem hver dag! (o:

Vi undrer os dog over at han stort set ikke pludrer eller siger noget (fx dada). Vi har en fornemmelse af, at han hører fint, men det kan være svært at vurdere. Vi tænker også at hans pludren er på pause, da han i øjeblikket bruger alt sin krudt på det motoriske. Kan det være årsagen?

Et andet spørgsmål handler om morgenmad. Morgenmad viser han stort set ingen interesse. Vi skal konstant aflede ham for at få skeen ind i munden, hvor han så tager imod, men åbner ikke selv munden rigtig, som ved de andre måltider. Det er uanset om han får mad kl. 7.30, 8.00 eller kl. 9.00 (vi har prøvet forskellige tidspunkter). Vi laver skiftevis havregrød og øllebrød til ham – begge dele med frugtmos.

Vi mener jo at morgenmaden er et vigtigt måltid – og vil gerne at han spiser. Jeg tror max vi får ½ dl. i ham, men på ovenfor beskrevet måde.

Hvad kan være årsagen? Kan det være at han ikke er til de to grødtyper – hvilket undrer mig, da jeg laver grøden lind og cremet – synes selv det smager lækkert (o;

Jeg tænker at han nok ville vise større interesse, hvis jer serverede yoghurt naturel med godt med frugtmos og brødkrummer i, men synes umiddelbart ikke, det har samme næring som i fx havregrød, der er så dejligt sundt og mættende.

Det skal selvfølgelig siges, at han får en flaske ved 4-5 tiden. Grunden til dette er, at vi stadig ikke kan få ham til at tage flaske i vågen tilstand. Tidspunktet for flasken burde dog ikke have indflydelse på morgenmåltidet, mener vi.

Mit tredje spørgsmål handler om færdigprodukter. Vi har altid lavet maden til ham selv ...

Annonce

... – bortset fra lidt frugtmos på glas af og til, når det skulle går lidt stærkt.

Hvad er din holdning til fx frugtmos på glas, som jo er økologisk og ikke tilsat sukker!? Er det ernæringsmæssigt lige så godt, som det vi har kogt og lagt på frys?

Hvordan med grød som færdigprodukt? Jeg synes det er en jungle. Fx fuldkornsgrød uden tilsat sukker, er det lige så godt, som hvis jeg laver det selv? Jeg spørger, da jeg nogle gange synes at jeg bruger meget tid på at forberede mad til vores dreng. Nogle måltider kunne måske gå lidt hurtigere – ikke frokost og aftensmad – men fx grødmåltider. Hvordan er det i øvrigt med tilsat vitaminer i færdigprodukter som grød? Er det godt eller skidt, når vores dreng får varieret kost – eller er det uden betydning?

Sidste spørgsmål handler om pasning. Vi har et bedsteforældrepar, som rigtig gerne vil passe vores dreng, så vi forældre kan få et par timer sammen og fx gå ud at spise frokost sammen. Det lyder jo dejligt. De har set ham løbende – ca. hver 14. dag - fra han blev født.

Jeg oplever, at han ser dem som fremmede hver gang de kommer. Der er ingen genkendelse at spore hos ham, hvilken jeg anser for helt almindeligt, da der oftest går 2 uger mellem besøgene. Han viser dog interesse og åbenhed overfor dem, når de har været der lidt tid.

Min kæreste og bedsteforældrene synes vi på lørdag, skal lade dem passe ham et par timer. Selv er jeg meget i tvivl. De er begge meget glade for vores dreng og er meget kærlige og omsorgsfulde over for ham, det er ikke det der er min bekymring. Min bekymring er at gå fra vores dreng – overlade ham til nogen, der for ham er fremmede. Hvad mener du?
De har også foreslået at vi kan være der et par timer om formiddagen med ham, så han bliver tryg, for så at gå et par timer.

Umiddelbart synes jeg at han bør se dem oftere i en periode, så de ikke er fremmede, men lærer dem lidt at kende og bliver rigtig tryg ved dem – og så lade ham være hos dem et par timer. Jeg går ud fra at det også er sådan man gør, når små børn skal indkøre sit barn i vuggestue eller dagpleje. Men er jeg pylret – og er han stor nok til at klare det?

Nok fra nu herfra! Jeg glæder mig meget til dit svar – og håber på svar snarest, da jeg er meget i tvivl om pasningen af vores dreng lørdag..

På forhånd tak! (o:

Kærlige hilsner
En mor med spørgsmål på hjerte (o:

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger