Svar: Mælk, føraftensmad og vågner om natten

8. januar 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor, som nu sover en lillebitte smule bedre;o)

Emilie har brug for at få ca 500ml mælk dagligt. Dette vil normalt blive dækket via en enkelt amning, lidt mælk i havregrøden og den øvrige madlavning, lidt ost, en portion tykmælk, A30 eller lignende.

Så længe hun er under et år, så er det godt at give hende sødmælk. Hvis hun får modermælkserstatning, så vil hun, hvis hun får min 400ml dagligt være dækket ind i forhold til jern, hvis hun ikke får så meget, så skal hun have jerntilskud ved siden af. Når hun er et år, så må hun gerne få letmælk og først omkring 3 års alderen anbefales de mere fedtfattige produkter som kærnemælk, letmælk og minimælk.

Med hensyn til "før aftensmad", så er det rigtig fint at give hende lidt grøntsager, da børn ofte godt vil spise det på dette tidspunkt og måske har lidt sværere ved at få det ned, når de først sidder ved aftenbordet. Derudover så kan lidt havregrød, en havregrynsbolle eller lignende måske være en idé. Det er om at finde en balance, hvor hun på en gang får noget som er sundt og nærende og hvor hun samtidig ikke bliver så mæt, at hun ikke kan spise noget af aftensmaden, når I når dertil. Det kan også være en frikadelle, et kyllingelår eller lignende, som I måske har tilbage fra aftenen i forvejen...

Med hensyn til hendes opvågninger om natten, så tænker jeg at det handler om drømme og det faktum, at hun nu skal vende sig til at brystet ikke tilbydes som før. Samtidig så er hun nu igang motorisk og bevæger sig tydeligt ...

Annonce

... mere rundt end før. Det betyder også at hun nu oplever verden større og de udfordringer det giver med sig.

Man skal naturligvis altid sikre sig at børn ikke vågner på grund af smerter - ofte fra tænder eller fra ørerne. I givet fald skal hun naturligvis behandles og lidt smertestillende kan i en periode komme på tale. Hos jer lyder det dog til at være noget andet og min umiddelbare tanke er at det skyldes hendes alder.

En øget motorisk aktivitet om dagen, giver også øget fysisk uro om natten, en øget opmærksomhed på verden og de udfordringer der kommer der - giver også flere oplevelser og mere der skal bearbejdes og dermed også flere drømme.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er rigtig fint at hun er i stand til at komme videre i søvnen når hun finder sin sut og derudover så må du hjælpe hende med endten at skifte stilling og blive puttet igen, eller måske få en tår vand (som du også forsøger) og så på den måde komme videre i søvnen. Nogle gange skal hun også have lov til at rumstere rundt og finde roen igen og et stille "syyy" fra jer, vil være nok til at kunne dette.

Man kan overveje om hun allerede nu er ved at være klar til en enkelt lur i løbet af dagen. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen kunne nøjes med en lidt længere middagslur og du kan prøve om I ved at springe formiddagsluren over i weekenden kan få andre søvnvaner om natten - jeg lover dog ikke noget...:o)

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, selvom jeg tror tiden også spiller ind her:o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor