Svar: Flere spørgsmål - mad, mælk og pasning mv.

7. januar 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mikkels mor

Hvor er det dejligt at høre at det går så fint med Mikkel. Han lyder virkelig til at trives og til at have det godt og være igang med en god og alderssvarende sund udvikling.

Med hensyn til mad, så er det vigtigt med den alder som Mikkel har nu, at hans mad er det samme som I andre spiser og hvis I spiser Knorr produkter, så spiser han også Knorr produkter. Jeg kunne ikke forestille mig at det kunne være problematisk og det er bestemt at foretrække fremfor at lave specielle retter til ham. Som du skriver så kan han jo også rigtig godt lide det og det lyder altsammen rigtig godt. Så bibehold I bare dette.

Det er sådan at fra 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af barnets indtag. Det betyder at det fortsat er vigtigt at børn endten får modermælk eller modermælkserstatning indtil de er 12 måneder gamle, men at de ved siden af dette godt må få lidt sødmælk af en kop, sødmælk kan indgå i madlavningen (knorr baernaise f.eks.:o)) eller i form af et surmælksprodukt i løbet af dagen. Deres indtag bør dog ikke udelukkende være komælk.

Da Mikkel hverken ammes eller får flaske, men drikker sin mme af en kop, så er det jo begrænset hvornår du kan tilbyde ham sødmælk af en kop i stedet. Han må som sagt gerne få det, men modsat er det heller ikke noget han skal have - det er mme tværtimod...

Med hensyn til den lille knude i brystet, som ligger lige bagved den ene brystvorte, så kunne dette godt lyde som en tilstoppet mælkegang. Det kan opstå, når man f.eks. har sprunget en eller flere amninger over, hvis barnet ikke har fået tømt brystet tilstrækkeligt og det må man jo sige er tilfældet hos jer, da du nu er stoppet med at amme.

Hvis den er fuldstændig uøm, ikke på nogen måde virker generende så kan der evt. også være tale om lidt arvæv og der er også kvinder som har et lidt mere knudret brystvæv... Men ellers så synes jeg som udgangspunkt at du skal prøve om du ikke med den varme bruser og måske en varmedunk, kan få varmet dit bryst godt op og så forsøge om du kan massere den væk.

Du skal ikke massere som hvis det var myoser i skulderen, det er vigtigt at det er bløde strøg ud mod brystvorten, forsøg at se om du kan håndmalke brystet lidt og på den måde få hul på kirtlen og få den tømt.

I sjældne tilfælde kan tilstoppede mælkegange udvikle sig til en abces (en ...

Annonce

... brystbyld) og derfor er det vigtigt at behandle dem.

Da jeg ikke kan se dig og ikke kan se den knude du taler om, så er det jo ikke muligt for mig at stille en diagnose... Hvis du er i tvivl så få evt. din læge til at se på det:o)

Med hensyn til start i dagpleje, så er børn jo i forhold til dette også meget forskellige. Nogle børn har det bedst med at man gør indkøringen så kort som mulig. Det vil sige at man ret hurtigt afleverer barnet i favnen på dagplejer, siger farvel, vinker i vinduet og så kører. Andre børn har brug for at man bruger tid der, har brug for at se og spejle sig i forældre, fornemme at forældrene er trygge ved det der nu skal ske.

Nogle børn kan kun klare at være af sted få timer af gangen, for andre er det langt bedre at have en mere sammenhængende dag fra starten. Hvis Mikkel f.eks. forholdsvis hurtigt finder ud af at han skal både spise der og sove der, så forventer han ikke at du kommer før han har gjort dette, hvorimod, hvad han f.eks. i en meget lang perioder oplever kun at skulle være der i to timer, så vil han måske sidde og vente på dig, spejde mod døren osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er nogle gange en god idé at give barnet et lille fotoalbum med så han kan se billeder af mor, far, sig selv osv. og på den måde vide at I stadig er der, selvom I ikke er der fysisk. Det giver også dagplejer mulighed for at fortælle at I kommer efter ham igen.

Så det er således ikke sikkert at du behøver være der mange dage med Mikkel, start med at gå på besøg, vær der sammen med ham og se hvordan han reagerer på de andre børn og aftal så med dagplejer, hvornår hun synes det er passende at du går. Tag en dag af gangen og se hvad der sker.

Med hensyn til når han skal passes af en veninde, så lad ham få nogle ting med hjemmefra, som du ved han godt kan lide. Og tal også med hende om hvordan du plejer at gøre tingene, om I har nogle bestemte rutiner osv. så hun så vidt muligt kan gøre de ting du plejer at gøre. Hvis du f.eks. altid synger "sov dukkelise" når han skal sove, så er det en god idé at hun også forsøger dette. JO mere genkendelighed, jo bedre, også selvom han måske ikke synes stemmen er den samme:o) Hvis han så protesterer og ikke vil have hende til det, det kan kun være mor så må det være sådan. Men jo mere ens ting er, jo mere tryg vil han også være.

Rigtig meget held og lykke med ham fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Trøske

Trøske er en form for svamp, der ses som en hvidlig belægning i barnets mund. Det er ufarligt, men meget ubehageligt for barnet, og det bør derfor behandles.

Trøske er meget almindeligt de første måneder efter fødslen, og det kan være svært at vurdere, hvorvidt der 'bare' er tale om mælkebelægninger i munden, eller om det er svamp. Sidder belægningerne kun på tungen, og kan de forholdsvis nemt fjernes med en finger eller en lille skumklud, så er der sandsynligvis tale om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor