Svar: Lidt af hvert - søvn, skemad, savl

29. december 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Trine

Det lyder som om at Jacob har det rigtig godt, han lyder helt alderssvarende og som en dejlig dreng:o)

Normalt siger man at børn skal være 6 måneder inden de ikke længere behøver mælk om natten, fra 6 måneders alderen kan de således tage deres behov om dagen. Det betyder at de stadig kan vågne om natten, men hver vil det så være okay ikke at give dem brystet, men i stedet hjælpe dem med at skifte stilling og komme videre i søvnen.

Det er således helt normalt at Jacob har behov for mælk om natten. Der er naturligvis børn som i 4 måneders alderen sover igennem (fra 24-06) men det er altså ikke noget du kan forvente. Det er forskelligt fra barn til barn og det vigtigste er jo at alle trives og det gør I :o)

Du skal være opmærksom på om han begynder at vågne hyppigere og hyppigere om natten, altså at han om natten vil spise mere og mere. Det kan nemlig godt være et tegn på at han begynder at have behov for mere end bare mælk og at du således skal begynde med lidt skemad. Derudover er tegnene at han kigger efter maden, når du spiser, at han kan holde sit hoved og dreje hovedet bevidst, åbner munden bevidst når du nærmer dig med skeen med d-dråberne på osv. Altså at han aktivt virker interesseret ud over at han motorisk er parat og at han også sover mindre og gerne vil spise hyppigere.

Det er ikke nødvendigt at starte med skemad bare fordi barnet bliver 4 måneder, man må meget gerne vente til barnet er 5½-6 måneder gammel, hvis barnet først er interesseret der. Det er dog vigtigt at man ikke starter meget senere end 6 måneder og det er vigtigt at man er opmærksom på, ...

Annonce

... hvornår det rigtige tidspunkt er. Tidspunktet, hvor barnet har lyst og er interesseres kan godt forpasses, så læg mærke til de små signaler.

Vælling er ikke noget man skal give. Vælling gives af sutteflaske og tæller med i mælkeindtaget og når du ammer så meget som du gør og Jacob trives så godt med din mælk, så behøver du ikke supplere ham med vælling. I stedet kan du gå direkte til grøden, når han viser tegn til at være parat til det.

Det vil normalt være sådan at I takt med at barnet begynder med skemad, så kommer man automatisk ind i mere og mere rytme og fast rutine for dagen. Skemaden kan med fordel gives på nogenlunde samme tid hver dag, så barnet på den måde stille og roligt kommer ind i at der er noget som hedder, morgenmad, frokost, eftermiddagsmad og aftensmad og derudover mellemmåltider... På sigt er det også hensigtsmæssigt at alle i familien spiser samtidig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så jeg tænker at det helt automatisk vil ændre sig hos jer og det vil blive lettere for dig at finde ud af hvornår middagsluren skal ligge, når I begynder med lidt skemad.

Med hensyn til at gumle på sine hænder og savle, så er dette også helt naturligt for alderen. Enkelte børn får tænder i denne alder, men ofte skyldes det at barnets enzymer i tarmsystemet og i spyttet ændrer sig - det er også et signal om at kroppen er ved at forberede sig til at skulle nedbryde noget andet end mælk. En savlesmæk er en rigtig god idé.

Jeg tror jeg kom igennem det hele, fortsat held og lykke og jeg regner med at høre fra dig i det nye år, når I er hjemme på Cypern igen og når I skal igang med skemaden:o) Rigtig godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.