Svar: Lidt af hvert - søvn, skemad, savl
29. december 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Det lyder som om at Jacob har det rigtig godt, han lyder helt alderssvarende og som en dejlig dreng:o)
Normalt siger man at børn skal være 6 måneder inden de ikke længere behøver mælk om natten, fra 6 måneders alderen kan de således tage deres behov om dagen. Det betyder at de stadig kan vågne om natten, men hver vil det så være okay ikke at give dem brystet, men i stedet hjælpe dem med at skifte stilling og komme videre i søvnen.
Det er således helt normalt at Jacob har behov for mælk om natten. Der er naturligvis børn som i 4 måneders alderen sover igennem (fra 24-06) men det er altså ikke noget du kan forvente. Det er forskelligt fra barn til barn og det vigtigste er jo at alle trives og det gør I :o)
Du skal være opmærksom på om han begynder at vågne hyppigere og hyppigere om natten, altså at han om natten vil spise mere og mere. Det kan nemlig godt være et tegn på at han begynder at have behov for mere end bare mælk og at du således skal begynde med lidt skemad. Derudover er tegnene at han kigger efter maden, når du spiser, at han kan holde sit hoved og dreje hovedet bevidst, åbner munden bevidst når du nærmer dig med skeen med d-dråberne på osv. Altså at han aktivt virker interesseret ud over at han motorisk er parat og at han også sover mindre og gerne vil spise hyppigere.
Det er ikke nødvendigt at starte med skemad bare fordi barnet bliver 4 måneder, man må meget gerne vente til barnet er 5½-6 måneder gammel, hvis barnet først er interesseret der. Det er dog vigtigt at man ikke starter meget senere end 6 måneder og det er vigtigt at man er opmærksom på, hvornår det rigtige tidspunkt er. Tidspunktet, hvor barnet har lyst og er interesseres kan godt forpasses, så læg mærke til de små signaler.
Vælling er ikke noget man skal give. Vælling gives af sutteflaske og tæller med i mælkeindtaget og når du ammer så meget som du gør og Jacob trives så godt med din mælk, så behøver du ikke supplere ham med vælling. I stedet kan du gå direkte til grøden, når han viser tegn til at være parat til det.
Det vil normalt være sådan at I takt med at barnet begynder med skemad, så kommer man automatisk ind i mere og mere rytme og fast rutine for dagen. Skemaden kan med fordel gives på nogenlunde samme tid hver dag, så barnet på den måde stille og roligt kommer ind i at der er noget som hedder, morgenmad, frokost, eftermiddagsmad og aftensmad og derudover mellemmåltider... På sigt er det også hensigtsmæssigt at alle i familien spiser samtidig.
Så jeg tænker at det helt automatisk vil ændre sig hos jer og det vil blive lettere for dig at finde ud af hvornår middagsluren skal ligge, når I begynder med lidt skemad.
Med hensyn til at gumle på sine hænder og savle, så er dette også helt naturligt for alderen. Enkelte børn får tænder i denne alder, men ofte skyldes det at barnets enzymer i tarmsystemet og i spyttet ændrer sig - det er også et signal om at kroppen er ved at forberede sig til at skulle nedbryde noget andet end mælk. En savlesmæk er en rigtig god idé.
Jeg tror jeg kom igennem det hele, fortsat held og lykke og jeg regner med at høre fra dig i det nye år, når I er hjemme på Cypern igen og når I skal igang med skemaden:o) Rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske