Brev:
Lidt af hvert - søvn, skemad, savl
29. december 2007
Alder:
4 mdr.
Lidt af hvert - søvn, skemad, savl
Kære Helen
Mange tak for dine tidligere svar. Nu er Jacob snart 4 måneder og så er der nye spørgsmål der presser sig på.
Alting går så fint. Jacob er stadig meget let, dog er hans rytme mere eller mindre spoleret efter juleferie i Danmark, men det må der arbejdes på når vi kommer tilbage til Cypern og får lidt ro på. Han sover dog et sted mellem 19 og 20 om aftenen og det er jo ganske fint.
Når han skal lægges går jeg ind i soveværelset hvor der er mere eller mindre mørkt og roligt. Så synger jeg lidt for ham og ammer ham indtil han slapper af og falder i søvn ved brystet. Derefter lægger jeg ham i hans egen seng og så sover han 4 eller 4 en halv time før han beder om mad igen. Altid omkring kl. 22.30 får han mad og sover så igen til kl. ca. 02. Vågner igen og ammes omkring kl 04 eller 05 og sover så til 6 eller 7 tiden.
Jeg har ingen problemer med at blive vækket om natten. Jeg ved jo at det kun er en periode i mit liv og føler mig sjældent helt udkørt. Men det hænger nok sammen med, at han er så let om dagen.
Mit spørgsmål er bare om det er nødvendigt for ham når han den 4 januar fylder 4 måneder, at spise så mange gange om natten. Burde han ikke spise mindre om natten nu??
Jeg lægger ham ud til formiddagslur omkring kl 9 og der kan han godt sove helt op til 3 timer, men en eftermiddagslur har jeg aldrig rigtig fået ham til at tage. Det er nok min egen skyld for jeg kan ikke rigtig finde ud af hvornår jeg skal lægge ham ud om eftermiddagen. Han tager sig dog en eftermiddagslur på ca en halv time hvis han kan få lov at ligge hos mig, men det er på forskellige tidspunkter.
Jeg har lidt dårlig samvittighed over at jeg endnu ikke har fået lavet en ordentlig rytme til ham om dagen endnu, men det er svært når han stort set er glad og smilende dagen lang. Han bliver derimod tosset hvis jeg forsøger at lægge ham ud om eftermiddagen når han nu lige har det så sjovt.
Jeg synes jo ikke han får de 16 timer han jo burde sove nu. Kan det skade ham og hvad gør jeg for at finde ud af hvornår han skal lægges om eftermiddagen??
Mit sidste spørgsmål lyder på, hvornår han skal til at have rigtig mad. Jeg mener selvfølgelig vælling eller mos eller den slags. Jeg ammer jo fuldt nu og han er helt tilpas tyk og dejlig, men begynder man ikke på noget supplerende her ved 4 måneders alderen??
Lige et lille spørgsmål her til sidst. Han gumler utrolig meget på sine hænder og savler alt sit tøj til. Kan det være tegn på tænder eller er det bare trøst? Han propper simpelthen hele hånden ind i munden og nogle gange fingrene så langt ind at det lyder som om han er ved at brække sig. Hans tøj er fuldstændig vådt af savl, så han bør jo nok have en savlesmæk på.
Glæder mig til at høre fra dig og rigtig godt nytår.
Mange hilsner Trine