Svar: Dagplejestart og supplere amning med flaske

18. december 2007

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

For det første er der ingen tvivl om at du er en rigtig god mor og begge dine børn (og mand) er heldige at have dig:o) så den dårlige samvittighed og følelsen af ikke at slå til, den må du godt prøve at lægge fra dig.

Du kan af gode grunde ikke være to steder på en gang og det kræver tilvænning når 3 bliver til 4. Jeres datter skal lære, hvad det vil sige at vente på lillebror nogle gange og det er der jo intet i vejen for, det er faktisk nok meget sundt og godt for hende, at lære at tage disse hensyn, lære at vi er flere, der skal få tingene til at fungere.

Jeg ved fra dine tidligere breve at lillebror spiser meget hyppigt hos dig og at du på den måde er mere mere hængt op, end andre der ammer nødvendigvis er. Han er jo ikke en dreng, som rask væk sover 4 timer og det betyder at du er rigtig meget sammen med ham hele tiden. Det har han naturligvis brug for og det er helt normalt, men det fratager dig naturligvis muligheden for at være helt så meget sammen med din datter.

Du skal gøre op med dig selv, hvad du helst vil. Det kan være en god idé at lade jeres lillebror blive suppleret med en flaske en gang imellem, hvis det giver jer alle mere frirum og fleksibilitet. Jeg synes også det vil være rigtig fint, hvis du kunne gå med hen til dagplejer en dag, så du også kan vise din datter at du synes det er et rart sted for hende at være. Hvis lillebror ikke kan undvære mor i denne periode, så kan du endten tage ham med, eller hvis tiden skal dreje sig om jeres datter alene, så vil det være rigtig fint, hvis far passer ham imens. Her kan far så give ham en flaske, hvis han virker sulten. Du kan naturligvis prøve at amme ham godt inden I går og så se om han kan holde sig uden brystet indtil du er hjemme igen.

Det er udmærket at I går på besøg i dagplejen her de næste dage, så hun stille og rolig føler sig tryg ved stedet, lærer de andre børn bedre at kende lidt osv. Det behøver ikke være længe, men så hun ligesom oplever at I synes det er et rart sted at være og at I har det godt med det. Så kan I efter jul køre hende mere rigtigt ind.

Med hensyn til at supplere med flaske, så er det sådan at nogle børn fint kan dette, det går rigtig godt og der er andre, hvor det bare ikke fungerer. Det er desværre kun tiden, der kan vise hvordan det er hos jer.

Som udgangspunkt tænker jeg dog at det afhænger meget af hvor gammel han er - jo mere etableret amningen er, jo mere skal der også til for at ødelægge den. Han er jo en dreng som rigtigt gerne vil brystet og sandsynligheden for at han fravælger brystet på grund af f.eks. en flaske dagligt er der for lille. Men igen er der ingen garantier.

Det afhænger også af hvor tit du begynder at give flaske. Jo mere flaske man giver, jo mindre hyppigt vil han komme til brystet og jo mindre mælk vil du danne. Samtidig så vil han, jo mere flaske han får, måske begynde at foretrække denne, fordi det er betydeligt lettere at spise af en flaske. Hvis mælkemængden nedsættes, så vil han igen foretrække flasken fremfor brystet og så er det at amningen nogle gange stopper.

Du har dog et langt ammeforløb bag dig og ved hvad det kræver og som det ...

Annonce

... er lige nu hos jer, så tænker jeg at du skal forsøge med en flaske. Ikke endten eller, men både og. Altså supplere med en flaske en gang imellem. Du kan så overveje om du evt. skulle prøve at malke lidt mælk ud til ham, så det er din mælk han får eller om du i stedet skal give ham erstatning. Fordelen ved at malke ud er naturligvis, at han får din mælk og de gode stoffer som er i den og du får stimuleret dine bryster lidt ekstra. Ulempen ved at malke ud er, at det igen tager tid væk fra børnene - det tager tid både at amme, malke ud og give flaske - det som egentlig kunne være en proces (lægge til brystet og give mad), bliver pludselig til 3 processer.

Fordelen ved at give erstatning er at det ofte mætter lidt mere og det vil sige at han sandsynligvis vil kunne sove lidt længere på erstatning. Samtidig så er det praktisk og nemt at varme en brik og det gør det lettere for far at passe og stille noget op, hvis drengen vågner og pludselig er sulten. Ulempen er at erstatning og det at give flaske er, udover at det er lidt besværligt, at erstatning er ens i indhold, modermælk ændrer sig hele tiden og også ud fra, hvad du f.eks. spiser. Erstatning indeholder ikke de samme beskyttende stoffer som modermælk gør, men dermed ikke sagt at det er dårligt at give sit barn erstatning. Vi har rigtigt gode erstatninger i Danmark.

Så skal du naturligvis overveje amning op mod en flaske en gang imellem i forhold til allergi. Hvis en af jer forældre eller storesøster har kendt behandlingskrævende allergi, børneeksem, astma osv. så er lillebror i risiko for at udvikle dette og her er det vigtigt at amme og alternativt at give specielle hydrolyceret erstatning. Her kan det altså ikke anbefales at købe en almindelig modermælkserstatning, men i stedet give de specielle erstatninger som købes på apoteket (Nutramigen og Profylac).

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Selvom amning er godt, så skal det jo ikke være amning for enhver pris og når man får flere børn, ja så må man nogle gange prioritere anderledes end man gjorde, da man kun havde et barn, netop fordi der er flere hensyn at tage og hele familien skal ligesom fungere og have det godt.

Du har en stor ammeerfaring bag dig og du ved godt, hvad det handler om. Jeg har også fuld tillid til at du kan vurdere, hvorvidt du skal give en flaske eller om det er nu at du skal lægge lidt mere til, for at holde mælkeproduktionen ved lige - jeg tror godt du selv vil kunne fornemme hvad behovet hos jer er.

Derfor tænker jeg at du skal gør det, som du oplever vil give jer mest ro i familien, det som gør at I alle 4 trives og har det godt. Hvis det således er at supplere amningen med en enkelt flaske en gang imellem - så fred være med det. Det kan der komme meget godt ud af faktisk. Og hvis du tænker at det på sigt vil være rart at blive aflastet en gang imellem og at du ikke vil være så afhængig af at skulle amme, som du var første gang, så er det faktisk udmærket at begynde med en flaske inden lillebror bliver alt for gammel. Ellers vil han sandsynligvis afvise flasken og vælge den ægte vare...

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle 4.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.