Svar: Flaske en gang i mellem
16. december 2003
Alder:
1 mdr.
Kære MJ
Jeg kan godt forstå at du gerne vil give din datter flaske, for det er jo både hyggeligt og rart med denne kontakt. Men naturen er jo så visseligt indrettet, at moderen i kraft af amning, kan noget som far ikke kan. Du kan så noget andet, men må jo nok et eller andet sted acceptere at din datter foretrækker den ægte vare fremfor at sutte på et stykke gummi:o)
Hvis barnet får flaske og vænner sig til denne, så er der altid en risiko for at barnet pludselig vil foretrække flasken fremfor brystet, fordi det er noget lettere at spise på en flaske end på et bryst.
Derudover kommer at sutteteknikken er meget forskellig mellem flaske og bryst og barnet kan blive meget forvirret af dette.
Ovenstående nævner jeg fordi det alt sammen kan være med til at ødelægge en amning, som jo hos jer lyder til at fungere rigtig godt.
Hvis I vælger at give flaske, skal det derfor være med ovenstående overvejelser in mente. Giver man flaske er det vigtigt at sidde med barnet i favnen, som når man ammer. Barnet har brug for den tætte kontakt og ofte tager en amning også længere tid end, hvis barnet spiser af flaske. Tiden og kontakten skal derfor være den samme.
Flaskesutten skal være fyldt op med mælk, så barnet ikke sluger unødigt meget luft. Derudover er det en fordel at holde flasken, så sutten peger op i ganen, for at stimulere sutterefleksen. Det kan være en fordel at holde flasken sådan at man har en finger (tommel- og pegefinger) på hver kind af barnet.
Nogle børn har behov for en pause undervejs, når de spiser af flaske, hvor de har mulighed for at bøvse og lige få vejret. Der findes sutter med ventiler, som hjælper barnet til bedre at spise og få luft undervejs, men andre sutter er også udemærkede, det afhænger helt af barnets temperament, hvad man skal vælge og man må prøve sig frem.
Jeg kan ikke give dig en præcis alder for hvornår et barn skal have flaske. Det er jo ikke alle børn der har behov for flaske. Det er også forskelligt hvornår forældre mener at det er praktisk og mest hensigtsmæssigt, hvis barnet f.eks. skal passes. Man skal som forældre bare vide, at det ikke er barnets behov at blive passet af andre, men forældrens behov for at komme ud.
Håber du kan bruge ovenstående.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske