Svar: 3 mdr. stimulation, skævt kranie, aftenputning

10. juli 2006

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Nela

Først tak for dine rosende ord:o)

Med hensyn til transport i autostol så er dette okay. Det du skal medtænke er dog at en autostol er til at bruge i bilen og selvom den har håndtag og kan løftes ind og ud, så er det uhensigtsmæssigt at bruge den som skråstol. En autostol er til bilen!

Du må derfor gerne køre med din dreng, men når I når frem til kontoret, så skal han ud af stolen og skal have lov til at ligge på et tæppe på gulvet. Det gælder altså ikke kun hjemme, men også på kontoret.

Med hensyn til uro, så tænker jeg at han jo kun er 3 mdr gammel og netop i en alder, hvor han oplever rummet han er i på en anden måde end tidligere. Han kan derfor godt se og fornemme om han er hjemme eller ej og det er trygt for ham at være hjemme i vante rammer. Han har en alder hvor mange børn let bliver overstimulerede og derfor har brug for at man skærmer dem lidt. Det betyder at det godt kan være for meget at skulle gå fra arm til arm på familie og venner, at blive transporteret fra sted til sted osv. Derfor kan det i en periode være bedre at I er hjemme hos jer og har gæster der. Hvis det så bliver for meget for ham, så kan gæsterne gå hjem, eller I kan gå ind i tilstødende lokale.

Med hensyn til kranie, så er det rigtig fint at du er opmærksom på dette. Netop i forhold ...

Annonce

... til autostol og skråstol, så er det også her meget vigtigt at han kommer ud af den passive stilling og bliver lagt på maven hver dag. Gør det til en vane at du lægger ham på maven, hver gang han er vågen og du lægger ham fra dig. Også selvom han kun ligger der kortvarigt, så er det bedre end ingenting.

Giv ham evt. et spejl, f.eks. foran puslepuden på væggen, så han kan ligge på maven og se sig selv. Det kan give lyst til at ligge mere på maven. Pas på med ikke at sidde for meget med ham, hvor han sidder. Hold ham gerne i jeres favn, men lad ham f.eks. også ligge på maven hen over jeres lår, ligge på maven på jeres brystkasse osv.

Ovenstående er bare yderligere forslag, det du gør lyder fint:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at blive ammet i søvn, så synes jeg dette er helt i orden i forhold til hans alder. Du skriver at du vil stoppe amning om 2 mdr - hvorfor det? Jeg tænker at han her vil være ca 5 mdr gammel og fortsat have behov for en del mælk. Hvis du stopper amning her, så vil han have behov for en flaske i stedet. Den kan han i givet fald også få før han skal sove, så det er okay - men da han ikke tager sut, er det jo spørgsmålet om du får ham til at tage flaske....

Det var bare lige lidt ekstra overvejelser:o)

Håber du kan bruge ovenstående videre. Rigtig meget held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!