Svar: 3 mdr. stimulation, skævt kranie, aftenputning
10. juli 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Nela
Først tak for dine rosende ord:o)
Med hensyn til transport i autostol så er dette okay. Det du skal medtænke er dog at en autostol er til at bruge i bilen og selvom den har håndtag og kan løftes ind og ud, så er det uhensigtsmæssigt at bruge den som skråstol. En autostol er til bilen!
Du må derfor gerne køre med din dreng, men når I når frem til kontoret, så skal han ud af stolen og skal have lov til at ligge på et tæppe på gulvet. Det gælder altså ikke kun hjemme, men også på kontoret.
Med hensyn til uro, så tænker jeg at han jo kun er 3 mdr gammel og netop i en alder, hvor han oplever rummet han er i på en anden måde end tidligere. Han kan derfor godt se og fornemme om han er hjemme eller ej og det er trygt for ham at være hjemme i vante rammer. Han har en alder hvor mange børn let bliver overstimulerede og derfor har brug for at man skærmer dem lidt. Det betyder at det godt kan være for meget at skulle gå fra arm til arm på familie og venner, at blive transporteret fra sted til sted osv. Derfor kan det i en periode være bedre at I er hjemme hos jer og har gæster der. Hvis det så bliver for meget for ham, så kan gæsterne gå hjem, eller I kan gå ind i tilstødende lokale.
Med hensyn til kranie, så er det rigtig fint at du er opmærksom på dette. Netop i forhold til autostol og skråstol, så er det også her meget vigtigt at han kommer ud af den passive stilling og bliver lagt på maven hver dag. Gør det til en vane at du lægger ham på maven, hver gang han er vågen og du lægger ham fra dig. Også selvom han kun ligger der kortvarigt, så er det bedre end ingenting.
Giv ham evt. et spejl, f.eks. foran puslepuden på væggen, så han kan ligge på maven og se sig selv. Det kan give lyst til at ligge mere på maven. Pas på med ikke at sidde for meget med ham, hvor han sidder. Hold ham gerne i jeres favn, men lad ham f.eks. også ligge på maven hen over jeres lår, ligge på maven på jeres brystkasse osv.
Ovenstående er bare yderligere forslag, det du gør lyder fint:o)
Med hensyn til at blive ammet i søvn, så synes jeg dette er helt i orden i forhold til hans alder. Du skriver at du vil stoppe amning om 2 mdr - hvorfor det? Jeg tænker at han her vil være ca 5 mdr gammel og fortsat have behov for en del mælk. Hvis du stopper amning her, så vil han have behov for en flaske i stedet. Den kan han i givet fald også få før han skal sove, så det er okay - men da han ikke tager sut, er det jo spørgsmålet om du får ham til at tage flaske....
Det var bare lige lidt ekstra overvejelser:o)
Håber du kan bruge ovenstående videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske