Svar: Ferie, flytning, vuggestue og andet

1. marts 2006

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marie-Louise

Ja hvor tiden går:o)

Det er et svært spørgsmål du stiller for jeg kan sagtens forstå din bekymring. Samtidig så er det jo ikke hver dag at man får sådan en ferie foræret og det er jo næsten en skam at skulle sige nej tak til det?!

Du skriver at Isabella er en lidt følsom pige, - hvad ligger der i det? Et eller andet sted har du jo ret i at det er rigtig mange ting på en gang, som hun skal forholde sig til og det kan godt være stressende for så lille et barn - det er jo lige før man selv kan få stress af at tænke over det; men samtidig så spejler hun sig jo i dig, så derfor bliver du også nødt til at gennemtænke, hvordan du eller I forældre har det og hvordan I vil virke på hende.

Hvis I tager af sted og har det godt med det, glæder jer, oplever, nyder og er i stand til at slappe af, så vil jeres glæde og ro jo smitte af på Isabella. Men hvis hun mærker din/jeres uro ...

Annonce

... og føler at I stresser, så gør hun det også.

Tingene er derfor ikke sort hvide og jeg kan ikke sige at I skal gøre præcist det ene eller det andet.

Det kommer jo også meget an på hvordan når I kommer hjem. Umiddelbart skal hun vel starte ny vuggestue, fordi I flytter, så intet vil være det samme, når I kommer hjem. Men måske har I mulighed for at flexe lidt arbejdsmæssigt, så hun stille og roligt kan nå at vende sig til institution, flytning osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du må gøre som du føler er mest rigtigt i dit hjerte, det du tror I alle vil have det bedst med. Man kan jo leve højt på sådan en ferie og forhåbentlig få nye og ekstra ressourcer.

Med hensyn til jern, så er det kun indtil 1 års alderen. Så når du stopper med erstatningen så er det helt fint.

Håber mine tanker trods alt hjælper dig lidt videre. Selv om jeg ikke kan rådgive dig præcist lige om det her, desværre:o)

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.