Svar: Ferie, flytning, vuggestue og andet
1. marts 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Marie-Louise
Ja hvor tiden går:o)
Det er et svært spørgsmål du stiller for jeg kan sagtens forstå din bekymring. Samtidig så er det jo ikke hver dag at man får sådan en ferie foræret og det er jo næsten en skam at skulle sige nej tak til det?!
Du skriver at Isabella er en lidt følsom pige, - hvad ligger der i det? Et eller andet sted har du jo ret i at det er rigtig mange ting på en gang, som hun skal forholde sig til og det kan godt være stressende for så lille et barn - det er jo lige før man selv kan få stress af at tænke over det; men samtidig så spejler hun sig jo i dig, så derfor bliver du også nødt til at gennemtænke, hvordan du eller I forældre har det og hvordan I vil virke på hende.
Hvis I tager af sted og har det godt med det, glæder jer, oplever, nyder og er i stand til at slappe af, så vil jeres glæde og ro jo smitte af på Isabella. Men hvis hun mærker din/jeres uro og føler at I stresser, så gør hun det også.
Tingene er derfor ikke sort hvide og jeg kan ikke sige at I skal gøre præcist det ene eller det andet.
Det kommer jo også meget an på hvordan når I kommer hjem. Umiddelbart skal hun vel starte ny vuggestue, fordi I flytter, så intet vil være det samme, når I kommer hjem. Men måske har I mulighed for at flexe lidt arbejdsmæssigt, så hun stille og roligt kan nå at vende sig til institution, flytning osv.
Du må gøre som du føler er mest rigtigt i dit hjerte, det du tror I alle vil have det bedst med. Man kan jo leve højt på sådan en ferie og forhåbentlig få nye og ekstra ressourcer.
Med hensyn til jern, så er det kun indtil 1 års alderen. Så når du stopper med erstatningen så er det helt fint.
Håber mine tanker trods alt hjælper dig lidt videre. Selv om jeg ikke kan rådgive dig præcist lige om det her, desværre:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske