Svar: 1 år og kun 2 tænder
16. december 2023
Alder:
13 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Nej, jeg tænker ikke, at du behøver være bekymret. Der er meget store individuelle forskelle på, hvornår børn får tænder. Det er først i 3 års alderen, at barnet bør have fået alle sine mælketænder - 10 i undermunden og 10 i overmunden. Så der er lang tid til endnu:)
Jeg kan se at den kommunale tandpleje, hvor I bor, tilbyder første tandlægebesøg omkring 18 måneders alderen, og det vil være rigtig fint at drøfte jeres drengs tænder og tandstatus til den tid - og mon ikke han der allerede har fået et par tænder mere:)
Hvis du er meget bekymret, så kan du naturligvis også altid kontakte tandplejen allerede nu og få lidt råd og vejledning til, hvordan de tænker, at du skal forholde dig.
Pas godt på de to fine tænder, som han allerede har. De skal børstes to gange dagligt med en lille blød børste og tandpasta med fluor. Hvis I kan skabe nogle gode tandbørstevaner nu, så er det rigtig godt givet ud til, når flere tænder bryder frem:)
Jeg håber, at jeg har fået givet dig lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske