Svar: 2 måneder og hård mave
12. september 2023
Alder:
2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Du fortæller, at din datters afføring er tyk og grumset - og det lyder for mig, som det man kan kalde en grødet afføring, altså at det ligner "grød", og det tyder derfor også på, at lactulosen virker. Afføring er tyk, men ikke fast, og det er godt.
Jeg skal dog lige være sikker på, at det er lactulose, hun får? Lactulose er en mikstur, som hun skal drikke. Det er meget sødt og klistret og gives f.eks. på en ske. Du bør ikke give det i flasken, da det så kan klistre fast på siden af flasken eller i flaskesutten, og du kan derfor ikke vide, om hun rent faktisk får den mængde, som hun skal have.
Man kan også få et afføringsmiddel, der hedder "laxoberal dråber", men disse gives normalt ikke til så lille et barn... Jeg går dog ud fra, at det er lactulose mixtur hun får...:)
Til børn under 5 måneder anbefales 3-6 ml dagligt fordelt på 2 doser. Barnet skal have lactulose indtil afføringen er normal, og det sker normalt inden for 1-2 uger. Herefter kan man tilbyde gradvist mindre, så hun til sidst helt kan undvære det.
Når det så er sagt, så vil nogle børn, der får modermælkserstatning, kunne have behov for lactulose i længere tid. Lactulose virker ved at binde væske i tarmen og dermed blødgøres afføringen. Det er således ikke noget, der påvirker tarmens bevægelser (hvilket f.eks. laxoberal vil gøre), og der sker således ikke noget ved, at din datter får det gennem længere tid - men det anbefales, at du lige drøfter det med lægen.
Derudover, så vil jeg anbefale dig at forsøge med en anden type erstatning. Jeg ved ikke, hvor du bor, så jeg ved ikke, hvilke modermælkserstatningspræparater, du har adgang til. Men du skriver, at hun tidligere har fået NAN, og Nestle har blandt andet lavet NAN Sensilac 1, der anbefales til børn med forstoppelse. Den indeholder mælkesyrebakterierne Lactobacillus Reuteri, samt GOS/FOS, der i studier har vist at kunne blødgøre afføringen.
For at lette overgangen fra den nuværende erstatning til NAN Sensilac 1, så hendes mave måske bedre kan følge med, så kan du forsøge følgende:
Dag 1: ¼ NAN Sensilac + ¾ gammel modermælkserstatning
Dag 2: ½ NAN Sensilac + ½ gammel modermælkserstatning
Dag 3: ¾ NAN Sensilac + ¼ gammel modermælkserstatning
Dag 4: Herefter kun den nye NAN Sensilac 1
Derudover, så er det vigtigt, at du hjælper hende ved at:
- Give hende lidt mavemassage. Du kan masserer i små cirkler omkring navlen i urets retning, brug gerne lidt olie på huden, så glider dine fingre lettere.
- Hjælpe hende med at bøje og strække benene. Hun må gerne hjælpes med at få knæene op mod brystkassen, på den måde kan hun bedre komme af med luften.
- Trykke hende under fødderne. Der sidder nogle akupressurpunkter under fødderne, som kan få tarmsystemet til at slappe af, hvorved afføringen får lettere ved at komme ud.
- Give hende et bad. Det, at ligge i lunt vand og slappe af, kan gøre, at hun også får slappet af i mave- og tarm, så et bad kan nogle gange også hjælpe på at løse op for afføring.
- Lægge hende på maven. Det er generelt vigtigt, at du lægger hende på maven flere gange dagligt, da hun blandt andet styrker sin nakke og ryg på denne måde. Men at ligge på maven kan også være godt for hendes mave- og tarmsystem. Hun kan ligge på maven på et tæppe, eller hen over en ammepude, eller du kan have hende liggende på maven hos dig i din favn, på din brystkasse eller hen over dine ben. Det er vigtigt, at hun er vågen, når hun ligger på maven.
Så.. prøv at skifte til en erstatning der er specielt udviklet til børn med forstoppelse f.eks. NAN Sensilac. Prøv at holde hendes mave igang med ovenstående råd og se om du så måske kan trappe ud af lactulosen, og hvis ikke, så tal med lægen om, hvorvidt det er okay at du fortsætter - det tænker jeg, at det er. Men som sagt er det godt, hvis det er lactulose mixtur hun får og ikke laxoberal dråber.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske