Svar: Afføring, 2-årig

25. juni 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er min oplevelse, at rigtig mange børn får problemer med forstoppelse i 2års alderen, og det hænger sandsynligvis sammen med flere ting:

- For det første så sker der nogle fysiologiske ændringer i tarmen på dette tidspunkt, som påvirker deres afføringsmønster.
- Børn i denne alder spiser ofte også mere selektivt og spiser derfor ikke altid så varieret som tidligere.
- Og så er de i denne alder ofte også meget opmærksomme på kroppen og kroppens funktioner - herunder også kroppens åbninger, hvilket kan være med til at gøre, at de pludselig begynder at holde sig.

Derudover så skal I naturligvis være opmærksom på, om jeres datter har nogle rifter ved endetarmen, som naturligt vil gøre ondt. Der er også børn, som i denne alder får en streptokokinfektion perianalt, hvilket også kan være smertefuldt. Og hvis afføringen giver ubehag, så holder barnet sig mere og mere, hvilket vil gøre afføringen hårdere og dermed sværere at komme af med, og så er man havnet i en rigtig dum cirkel, som er svær at komme ud af...

Den hårde afføring kan give rifter, når barnet forsøger at presse den ud, og så holder barnet sig mere og mere. I en sådan situation er det vigtigt, at man får behandlet med de nødvendige cremer og salver, ligesom det f.eks. ofte vil være en god idé at give et afføringsmiddel, som blødgør afføringen. Førstevalget vil netop ofte være laktulose eller movicol, som du selv nævner:) Derudover skal man naturligt være ekstra opmærksom med vask, bruge ekstra bløde klude osv.

I skal naturligt være opmærksomme på kosten. Du skriver, at jeres datter spiser gode store portioner, og at hun særligt er glad for frugt og rugbrød, og det er jeres oplevelse, at hun generelt spiser godt og varieret - det er super godt! Du nævner dog også, at afføringen kan variere, så nogle gange har hun afføring dagligt, andre gange hver 4. dag, og det kan være en god idé at medtænke, om hun nogle dage spiser fødevarer, som naturligt sætter lidt mere gang i maven. Hvis hun gør det, så kan det være en god idé at fokusere lidt på netop dette, for at holde maven igang naturligt.

Det kan også handle om væskeindtag, da det er vigtigt, at hun drikker tilstrækkeligt med vand for at holde maven igang. Hendes væskeindtag kan naturligt godt variere og det kan være svært at drikke, hvis man ikke føler tørst - nogle børn glemmer også at drikke, når de leger eller er igang med en sjov aktivitet. Det er dog en god idé, hvis I kan have en drikkedunk, sugerørskop eller lignende stående fremme og også altid tage den med på tur, så der er mulighed for at få vand flere gange dagligt, og så hun hjælpes med at huske på, at hun skal drikke.

Det er vigtigt også at nævne, at nogle børn reagerer med hyppigere toiletbesøg eller viser ekstra behov for hjælp til toiletbesøg, når de f.eks. får en lillebror eller lillesøster. De kan næsten passe deres toiletbesøg ind sådan, at lige så snart mor sætter sig for at give mælk eller går igang med at skifte den lille, så skal den ældste også pludselig tisse ...

Annonce

... eller lave. Det kan være en måde at søge lidt ekstra opmærksomhed på og vise ekstra behov for sine forældre stadigvæk... Det lyder dog ikke helt til, at årsagen ligger her hos jer, men jeg tænker, at det er vigtigt lige at nævne:)

Ud fra det du fortæller, så lyder det som om, at I skal forsøge at være ekstra opmærksomme på jeres datters væskeindtag og også overveje, om der er forskel i hendes madindtag og derfor også forskel på, hvor hyppigt hun har afføring. Hvis hun ikke begynder at få mere regelmæssig afføring, og hvis afføringen stadig nogle gange viser sig at være meget hård og svær for hende at få ud, så lyder det som en god idé at forsøge med laktulose.

Jeg har dog svært ved helt at gennemskue, om jeres datter er mere forstoppet end man lige skulle tro. Nogle børn har nemlig en stor knold af hård afføring siddende længere oppe, som er nødvendig at få ud - og når man starter laktulose op, så gør man det ofte efter en udtømning. Lægen vil f.eks. kunne ordinere et klyx, som hun skal have i endetarmen, og så kan I f.eks. bruge en weekend på at få hende tømt - ofte vil man gerne se 3-4 store afføringer (de er ofte grødet/tynde), som sikkerhed for at hun er rigtigt tømt. Derefter begynder man så at give laktulose.

Laktulose gives for at holde maven igang. Det gives som langtidsbehandling og ikke som engangsdosis. Til børn i alderen 1-3 år gives mellem 5-15 ml dagligt fordelt på 1-2 doser i 2-4 dage, herefter er vedligeholdelsesdosis 5-10 ml.

I kan starte med at give hende f.eks. 5 ml en eller to gange dagligt, og se om det virker. Dosis kan justeres op og ned efter behov. Hvis hun stadig har hård mave, så skal dosis sættes op, hvis hun får tynd mave, så får hun for meget laktulose.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I skønner, at jeres datter ikke er forstoppet, men faktisk fint tømmer sig selv ud, når hun har afføring, så er der også den mulighed, at I starter op med laktulose direkte efter en almindelig stor afføring. Så I på den måde holder maven igang, sikrer at afføringen bliver ved med at være blød og dermed let for hende at komme af med.

Når hun så har fået laktulose i et par uger, og maven fungerer uden problemer, så kan I prøve at reducere dosis - enten ved kun at give en gang dagligt, eller ved f.eks. at halvere dosis - og så se hvordan hun reagerer på dette. Hvis det fungerer uden problemer, så kan I bibeholde denne dosis i nogle dage og så prøve helt at undvære og se, om maven så fungerer af sig selv.

Med den alder hun har, så må hun meget gerne have afføring en gang dagligt, og den skal helst være blød, formet og smertefri... I kan bruge det der kaldes "Bristol skala" til at vurdere, hvordan hendes afføring helst skal se ud, og om afføringen er normal. Hvis I søger på google kommer der illustrationer og beskrivelser frem.

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre og er med til at give lidt idé om, hvorvidt afføringsmiddel kan være nødvendigt eller ej. Er I i tvivl, så er det også en god idé lige at spørge jeres læge, hvordan I bør forholde jer nu:)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor