Svar: Vuggestuestart og indkøring
9. august 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Lise
Det er dejligt for jer at I har mulighed for en rolig indkøring. Det skal du endelig benytte dig af. Samtidig skal du dog også være forberedt på at din datter godt kan reagere over at begynde i vuggestue, når der først er gået nogle uger og hun finder ud af, at det faktisk er hver dag, hun skal derhen. Det vil være normalt.
JEg synes du skal bruge de to første dage på at besøge vuggestuen sammen med din datter, så I begge vænner jer til stedet. Her skal du også snakke med institutionen om hvordan deres rutiner er i forhold til middagslure osv., og få svar på alt det praktiske mht tøj, sko, støvler, mad, bleer osv. Spørg også ind til indkøringen, altså den første tid når du afleverer. Jeg synes f.eks. det er vigtigt at der er en person, som sammen med din datter kan vinke farvel, når du går.
Når I har været der og begge har fået lidt indtryk af det hele, så synes jeg du skal prøve at aflevere din datter. Måske allerede om morgenen, så I prøver hvordan det vil være med denne rutine. Du kan så hente hende igen, hvis hun bliver ked af det, eller før hun f.eks. skal sove. Hvis hun sover formiddagslur kan du også hente hende, når hun vågner fra denne.
Det er som regel en god idé ikke at bruge alt for lang tid på selve afleveringen. Hvis din datter mærker at du har svært ved at sige farvel, så bliver hun urolig og ked af det, - "hvis mor er ked af at aflevere mig her, så er her ikke godt at være". Prøv derfor at virke overbevisende om at dette er super godt.
Det er også en god idé at lade hende sove der og spise der ret hurtigt. Hvis I har for mange dage, hvor I kun er der 1-2 timer, så vil hun forvente at det er sådan det er. Hvis hun oplever at spise og sove, så vil hun ikke på samme måde forbinde ting med tid, men vil mere vide at når jeg har sovet, så kommer mor. Hun kan ikke klokken, men hun kan godt fornemme tiden på denne måde og føle tryghed ved den rutine.
Rigtig meget held og lykke med hende fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske