Svar: Må sutten deles
25. februar 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at graviditeten skrider stille og roligt frem, og som om at du og alle i familien har det godt, dejligt! :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at sutten er ren, når vi kommer den i munden på barnet, og det betyder, at sutten dagligt skal gøres grundigt ren:
- Rens sutten med varmt vand og opvaskemiddel
- Skyl sutten så sæberester med sikkerhed fjernes
- Skold sutten med kogende vand og tør den i et rent viskestykke eller lidt køkkenrulle.
Det anbefales ikke, at du renser sutten i din mund, da du har bakterier i munden, som både kan give dit barn en infektion i munden, men også gøre, at der overføres bakterier, som kan give barnet huller i tænderne.
Og derfor anbefales det heller ikke at søskende eller andre børn deler sutter.
Spædbørn er naturligt mere modtagelige for infektioner end storebror vil være, og det er derfor vigtigt, at I er ekstra opmærksomme på at storebror ikke deler sut med den lille ny. I begyndelsen vil der naturligt være forskel på suttens størrelse, og storebror vil selv kunne se forskel og godt vide, hvilken sut der er hans, og hvilke der er lillebrors. Men også når de bliver større vil det stadig være godt, hvis der er forskel, og måske kan lillebror bruge en anden slags sut end storebror allerede fra starten... Og ellers så må du naturligvis forsøge at holde øje og sikre, at de ikke deler - så godt som du nu kan. I takt med at lillebror bliver ældre, vil han naturligt også få et lidt stærkere immunforsvar.
De fleste børn stopper helt med sut i 3 års alderen, så storebror vil naturligt have behov for sin sut, selvom lillebror kommer til :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske