Svar: Tandbørstning af 1 årig

18. januar 2018

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Først - jeg er helt med på, at du har forsøgt at møde din datters behov for tryghed, når du har ammet hende ved putning og om natten - og det er naturligvis helt som det skal være! :) Når jeg i mit tidligere brev skrev omkring vaner, og hvad vi lærer vores børn, så var det i forhold til at tage en kold tyrker. Jeg går normalt ikke ind for, at man fra den ene dag til den anden fjerner brystet fuldstændig, men synes som udgangspunkt at man skal forsøge at trappe gradvist ud af amning og sætte noget andet i stedet... :)

Og det handler lige præcis om det du skriver - at hun ikke skal "gå i tusind stykker, fordi hun ikke bliver imødekommet og får nærhed". Det er bestemt ikke meningen, at vi skal bruge løsninger, som gør vores børn ulykkelige i timer. Det er netop vigtigt at finde den balance som ligger i ikke at stille krav, som barnet ikke kan håndtere, samtidig med at lære barnet at kunne klare visse ting selv.

Med hensyn til tandbørstning, så lyder det som om, at I er kommet rigtig godt igang, og det er super dejligt! Din datter er dog nu i en alder, hvor hun naturligt begynder at vise mere selvstændighed og egen vilje - og dermed lukker munden. Hun vil naturligt protestere over forskellige ting i hverdagen - det kan være at få tøj på, at skulle have hue eller sko på, det kan være at skulle sidde i sin klapvogn, at skulle have en ren ble osv. Og i disse situationer kan du, fordi du er større og stærkere, "tvinge hende". du kan give hende hue, jakke og sko på, selvom hun posterer, du kan løfte hende op på puslebordet og lægge hende i klapvognen selvom hun ikke vil - men når det kommer til tandbørstning så kan du ikke bestemme. Her kan hun lukke munden, sige nej og skubbe tandbørsten væk, og du kan ikke tvinge hende - og børn siger nej, fordi de kan sige nej, og det er et eller andet sted vigtigt at anerkende dette.

Du skal prøve at tænke "Hvordan kan jeg børste hendes tænder, så det bliver okay for hende?". For du har jo ret i at hendes tænder skal børstes, men det er vigtigt, at det ikke bliver en magtkamp.

Det kan være nødvendigt, at du i en periode accepterer, at du nok ikke når hele munden grundigt igennem, selvom du ved, at det er vigtigt. Fokus skal være, at det er acceptabelt at få børstet lidt, fremfor at alle tænder skal børstes. Og stille og roligt skal i gerne nå dertil, hvor du kan øge antallet af tænder du ...

Annonce

... børster og grundigheden du børster med.

Derfor kan det være en god idé, at du lige nu prøver at fokusere på lidt forskellige steder alt efter om det er om morgenen eller om aftenen, at du børster. Og det kan også være en god idé at ramme lidt uden om de steder, hvor hun måske har nye tænder på vej, fordi det kan gøre ondt her.

Du skriver, at I plejer at børste tænder på badeværelset, og du må naturligvis gerne fortsat forsøge dette. Det kan være en fordel, hvis du sætter hende foran badeværelses spejlet, så hun sidder med ryggen mod din mave, og på den måde kan hun følge med i, hvad du gør og hvad der sker. Hun kan kikke med i spejlet, og lægger hun hovedet lidt tilbage mod dig, så sidder hun godt, og du kan stadig børste hendes tænder.

Nogle gange kan det også være en idé, at lave en ny rutine - at hun f.eks. får lov til at ligger på sofaen, imens du børster hendes tænder, eller at du sidder med hende på skødet og børster tænderne der. Simpelthen for at bryde den nuværende rutine som ikke fungerer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er rigtig fint, at du siger "åben munden skat". Det går bedre, hvis du kan få hende til at åbne munden selv. Det er også rigtig fint, at du lader hende selv prøve at børste - så du f.eks. starter, og hun kan selv børste efter eller modsat. Og det er super med tandpastaen og også tandbørsten i hånden, så hun føler sig inddraget i det der foregår. Det må du meget gerne blive ved med :)

Nogle børn har også glæde af at man synger en børstetænder sang - det giver dem på sigt lidt idé om, hvornår tandbørstningen slutter, så de gradvist vænnes til at noget har en start og en slutning...

Nogen børn har glæde af en elektrisk tandbørste, fordi de synes det kilder, når man børster tænder med den, og det gør tandbørstningen sjovere... der er dog også børn som bliver bange for en elektrisk tandbørste.

På mange el-tandbørster står fra 3 år og jeg har på et tidspunkt talt med Odontologisk Institut, Københavns universitet omkring aldersgrænsen til børn. Her var meldingen, at det var fint med fint med elektriske tandbørster til børn, også børn under 3 år... Det er dog vigtigt, at man vælger børster specielt til børn, hvor børstehovedet er lille - man kan evt. vælge en med musik. Og det anbefaler også, at man ikke vælger de billigste børster, da de kan ustabile og ikke give den rigtige børstning...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar, som kom langt hurtigere end forventet :)

Dejligt, tak
Christina