Svar: Journal fra fødsel

8. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Hypoglycæmi er den lægelige betegnelse for lavt blodsukker.

Det normale blodsukker, altså hvor højt eller lavt blodsukkeret er, afhænger af alder og ernæring. Børn der er født til tiden har normalt lige efter fødslen et fysiologisk forbigående fald i blodsukker, men når barnet lægges til brystet og får den første råmælk, så vil blodsukkeret normalisere sig.

Nogle børn er i risiko for at have for lavt blodsukker, og børn som ved fødslen f.eks. er meget store med en fødselsvægt på mere end 4500 gram vil man ofte tilbyde ekstra mælk efter fødslen, for at deres blodsukker ikke skal falde for meget.

Spædbørn kan have forskellige symptomer på lavt blodsukker f.eks. sitren, irritabilitet, sløvhed, slaphed, vejrtrækningsbesvær mv. Og man kan måle barnets blodsukker via blodprøver.

Hvilken ...

Annonce

... behandling man vælger afhænger helt af barnets alder, og hvor lavt et blodsukker barnet har. Nyfødte børn kan være i lavrisiko, mellemrisiko og højrisiko. Er barnet i lavrisiko, så vil man ofte ordinere amning og så måle barnets blodsukker efter 2 timer. Er barnet i mellem eller højrisiko, så vil man ofte tilbyde amning og kop/sondeernæring ved siden af - det der også kaldes early feeding. Nogle gange vil man vælge at lægge drop og give barnet 10% glucose, og så tjekker man blodsukker igen efter 1-2 timer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Beskrivelsen "Indlægges på barselsafsnittet idet barnet observeres i let regime" tyder på at dit barn har været i let risiko for lavt blodsukker og derfor har I kunne indlægges på barselsgangen. Havde barnet f.eks. haft brug for drop, så var I sandsynligvis blevet indlagt på neonatalafdelingen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.