Svar: Kamillete til dreng på 5 uger og behov for at sove tæt ved mor
4. september 2003
Alder:
1 mdr.
Hej
Kamillete må ikke gives istedet for mælk. Der er ingen næring i kamillete og det kan derfor ikke erstatte et måltid.
Man kan give kamillete i små mængder hvis barnet f.eks har ondt i maven. Men det kan også være lige så hensigtsmæssigt at give barnet et varmt omslag på maven, f.eks en stofble, der lige har været i tumbleren eller som er blevet lunet med strygejernet.
Hos børn i 5 ugers alderen skal man desuden være opmærksom på at de har det der hedder appetitspring. Det betyder, at de er ved at være så store at de har behov for mere mad. Ved at græde mere viser de, at de gerne vil lægges mere til brystet og på den måde øges mælkeproduktionen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, at når børn i alderen 4-6 uger begynder at blive mere grædende og urolige så skyldes det ofte behov for lidt ekstra mad og ikke ondt i maven.
Derudover så er det nyfødte barn vant til at være omsluttet i sin mors mave, omgivet af lyde og bevægelser. Derfor vil et spædbarn også gerne være tæt på mors eller fars bryst - omsluttet af deres arme. Det mærker igen varmen, hører lydende og føler bevægelserne. Det er derfor at jeres søn sover allerbedst, når han ligger tæt op ad mor.
Så længe jeres søn er under 6 mdr. vil det være godt for ham at han sover i nærheden af jer. Brug al den tid I kan sammen med jeres søn og lad ham få en oplevelse af at han bliver hørt og forstået. Det er med til at give ham en tro på sig selv og en tillid til mor og far og senere også til omverdenen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske