Hvordan aktiverer jeg utrættelig 3 måneders baby og søskende jalousi

4. september 2003

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Hvordan aktiverer jeg utrættelig 3 måneders baby og søskende jalousi

Jeg har en søn på 3½ måned som jeg har vanskeligt ved at aktivere tilstrækkeligt uden selv at køre træt, og uden at han skal tage for meget tid fra sin storesøster.

Min søn vokser meget er nu 69 cm og vejer 8200, jeg ammer ham fuldt og det fungerer fint. Han er glad og tilfreds men kræver hele tiden at nogen underholder og aktiverer ham, han er ikke glad for at ligge alene, men det kan lade sig gøre hvis han kan se og høre een.

Jeg laver gymnastik med ham på puslebordet, på gulvet, lægger ham på maven, triller ham fra side til side, opfordrer ham til at gribe efter sit legetøj osv. Han pludrer ...

Annonce

... og griner - men virker indimellem som om han keder sig..... Hele familien står nærmest på hovedet for ham, vi synger og danser, og han sover et par gange i løbet af dagen og vågner (stadig) 2-3 gange om natten.

Jeg synes han kræver for meget af min tid, som gør at der er alt for lidt tid til storesøster, som nu er blevet frygtelig jaloux, og indimellem slår ham. Dette mønster har jeg fået vendt (delvist) ved at hun skal sige undskyld til ham, når det sker.....

Jeg håber du kan komme med et råd, så jeg får lidt mere "råderum" til mig selv og storesøster uden at lillebror skriger på opmærksomhed.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!