Svar: Ondt i maven - 1 måned
24. juli 2017
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at det går godt med lillesøster og med at være en lille familie på fire... Det er for jer alle en ny situation, men det lyder som om, at det går godt - og jeg ved fra dine tidligere breve, at begge I forældre er meget omsorgsfulde og opmærksomme på, at begge jeres piger trives:)
Lillesøster er stadig så lille og ny, at amningen naturligt først rigtigt er ved at etablere sig, og jeg tænker, at der nok kommer lidt mere ro på maven nu... Det er fint at I giver hende D-cråber med mælkesyrebakterier. Lactocare indeholder både Lactobacillus Reuteri og Lactobacillus Rhamnosus - og begge dele burde have en god effekt i forhold til at stabilisere hendes mave. Husk at ryste flasken godt, før I giver hende de 6 dråber.
Alle børn har et lidt umodent tarmsystem, når de bliver født. Mave og tarm har været fyldt med fostervand, og det tager lidt tid at vænne sig til mælk og livet uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvorvidt barnet er født ved kejsersnit eller født vaginalt, ligesom det naturligt spiller ind, om barnet er født til termin...
Den umodenhed du beskriver lyder helt normalt for hendes alder. Hun skal vænne sig til mælken i maven, og det lyder som om, at du har godt med mælk til hende. Hun spiser godt og tisser godt, og har også hyppig afføring. Det fungerer - men når hun spiser, så sluger hun naturligt også luft, og det lyder som om, at det er svært for hende at komme af med luften. Hun er ikke så god til at bøvse direkte efter et måltid, og det betyder at hos hende skal det meste af luften passerer igennem mave og tarm, og det giver naturligt større uro... Derfor er det rigtig godt, hvis I fortsat forsøger at hjælpe hende med at bøvse, så hun kommer af med luften den vej...
Når du ammer din datter, så prøv at få hende til at spise så lang tid som muligt fra et bryst af gangen. Det lyder rigtig fint med de ca 15 minutter og at hun derefter slipper. De gange hvor hun spiser mere kortvarigt, er det sandsynligvis fordi hun tager en tørstslukkende tår og er mere tørstig end sulten :) Prøv at skifte hende, når hun slipper brystet, så hun får en pause, får mulighed for at bøvse og komme af med lidt luft, vågner lidt op til dåd igen og prøv så at lægge hende til samme bryst igen, før hun skal sove. På den måde hjælper du hende til at spise længere tid på et bryst af gangen og dermed få den lidt federe mælk med ud. Det er bedre, at du ammer hende 10 + 5 minutter fra et bryst, end at du ammer hende fra begge bryster. Hvis hun spiser lidt fra begge bryster, så er der risiko for, at hun får for meget af den vandholdige mælk, og det giver ekstra uro i maven. Derfor er det godt, hvis hun kan tømme et bryst af gangen.
Prøv nogle gange om du kan snyde hende til at spise lidt længere tid fra det samme bryst ved at skifte ammestilling. Så du f.eks. starter med at amme hende i din tradtionelle stilling og derefter lægger hende til samme bryst men i tvillingestillingen. På den måde kan du snyde hende til at tro, at hun er lagt til modsatte bryst og få hende til at spise lidt længere tid ved samme bryst...
Når hun er færdig med at spise, så giv hende 2-5 minutter, hvor hun kan bøvse. Hendes ryg skal holdes lige og armene være lidt løftet. Det vil sige, at hun skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og så hendes ryg er støttet af din hånd, fordi du holder hende under numsen. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.
Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt på denne måde, og så kan du sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen - det bliver hun naturligt bedre til i takt med, at hun bliver ældre.
Lige nu er hun så lille, at det vil være naturligt, hvis hun ofte bare falder i søvn. Hun kan hænge helt slap, godt fyldt med mælk, og du kan se mælk i mundvigene på hende, og hun sover bare rigtig godt, når hun lige er blevet ammet, og det er helt okay. Hvis der ikke kommer nogen bøvs, så er der ikke nogen grund til at sidde og vente. Så lægger du hende bare ned og lader hende sove. Og efter 20-40 minutter, så vil du sikkert kunne se, at hun begynder at smaske, knirker lidt, giver sig lidt, og det er sandsynligvis bøvsen, der er på vej. Nogle gange vil hun have behov for at komme op, for at få slået sin bøvs, andre gange vil hun fint kunne bøvse imens hun ligger ned. Sørg for at hendes hoved drejes skiftevis til venstre og højre side, når hun ligger på ryggen. Både for at sikre rund hovedfacon og også for at sikre, at hun kan komme af med lidt gylp, hvis hun gylper lidt sammen med en bøvs...
Det er også rigtig fint, at du nu bruger en sut. Giv hende sutten, som afslutning på et ammemåltid og før hun skal sove. Sutten kan hjælpe mælk og luft videre igennem maven og giver på den måde lidt ro i maven :) Sutten bør ikke gives for at "holde hende hen" f.eks når hun vågner og er sulten og du er nødt til at skifte hende først. Det er vigtigt, at hun ikke bruger kræfter på sutten uden at få mælk.. Hendes kræfter skal bruges ved brystet og først, når hun er færdig med at spise tilbydes hun sutten. Og her vil sutten ofte ikke medføre ekstra luft i maven, men i stedet give ro. Hvis du derimod giver sutten for meget, hvor hun er sulten, så kan hun godt slippe sutten og kæmpe meget med den for at få mælk og derfor sluge ekstra luft.. Så sut er efter en amning :)
Når I bærer hende hos jer, så lad hende gerne ligge på maven på jeres arm og lad hende også gerne ligge på maven på jeres brystkasse og f.eks. hen over en ammepude. Det at mærke varmen fra jeres krop og ligge på maven, kan være med til at give hende mere ro i maven. Og som du skriver, så skal hun naturligt ikke ligge på maven, når hun sover alene og heller ikke ligge hos jer, hvis I ikke er vågne og kan holde øje med hende :) Men maveliggende stilling kan godt hjælpe mod mavekneb...
Jeg synes ikke det lyder som om, at jeres datter overspiser. Hun har taget ca 1 kg på over 4 uger, og det lyder lige efter bogen :) Og det er faktisk også naturligt, at man kan høre hendes mave rumle højlydt. I må gerne give hende lidt mavemassage - brug evt. lidt massageolie og masser med et par fingre rundt om navlen i urets retning. I må også meget gerne cykle med hendes ben, strække benene og presse dem op, så I på den måde hjælper hende med at prutte og komme af med luften på den måde.
Det kan være svært at tyde om hun har et suttebehov eller har ondt i maven. Hun kan godt virke søgende og vise lyst til at ville sutte, fordi hun har mavekneb. Her er I nødt til at se lidt på, hvornår hun sidst har spist... Nogle gange kan mavekneb også gøre, at hun ligger og presser og derfor får skubbet mælk op i munden, som hun så ligger og smager på og synker igen... og dermed ikke tegn på, at hun skal have mere mælk...
Der er desværre ikke nogen faste retningslinjer for, hvor hurtigt børns tarmsystem modnes. Der er mange faktorer, som spiller ind. Jeres datter er så vidt jeg ved født vaginalt og til tiden - faktisk 10 dage over termin - og hun er godt igang med amningen, som har været godt etableret fra starten, her burde problemerne ikke fortsætte i uger eller måneder.. Modermælken tilpasser sig normalt hendes behov og hendes tarmsystem modnes gradvist...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske