Svar: Min søns tænder og ører (9 måneder)
25. april 2017
Alder:
9 mdr.
Kære S
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at der er mellemrum mellem mælketænderne. Det skal I ikke umiddelbart bekymre jer om, og det behøver ikke betyde, at der kommer mellemrum mellem hans blivende tænder. Det skyldes højst sandsynligt ikke brug af sut, når han ikke er ældre end han er :)
Mange børn skærer tænder. De gør det både, når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan lyde forfærdeligt for os voksne, men barnet generer det ikke - nogle gange virker det næsten som om, de synes det er sjovt...
For de fleste børn er det en kortvarig dårlig vane og det går ofte over af sig selv. Men det kan være en god idé at du afleder ham, så han ikke holdes fast i at gøre det, men glemmer det lidt :) Du kan tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde eller lignende (ikke rå gulerod!), som han kan sidde og sutte og gumle på og på den måde hjælpe ham til at tænke på noget andet :)
Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at få børstet tænder 2 gange dagligt - og med tandpasta, der indeholder fluor.
I den kommune hvor I bor, vil man ofte indkalde til første tandlægebesøg, når barnet er omkring 1.5 år gammel. Her vil man kikke på din drengs tænder, lade ham prøve at sidde i tandlægestolen osv. så han lærer, at det er trygt og okay at gå til tandlæge. De efterfølgende tandlægekontroller foregår ofte sammen med institutionen, hvor flere børn så er af sted samtidig - og I får så besked, hvis der er noget, I skal være opmærksomme på.
Du har dog altid mulighed for at kontakte småbørnstandplejen i kommunen, hvor I bor, hvis du har spørgsmål omkring din drengs tænder :)
Med hensyn til ørevoks, så er det helt naturligt, at din dreng danner dette, og det er en måde øret renser sig selv på. Der sidder nogle små kirtler inde i øregangen, som både virker vandskyende og bakteriedræbende og som også sikrer, at der ikke kommer skidt og støv ude fra og ind i øret. Derfor har ørevoks en vigtig funktion.
Du kan godt rense det ydre øre f.eks. med snippen af en stofble og din lillefinger f.eks. i forbindelse med, at din dreng har været i bad. Men du bør ikke stikke en vatpind ind i selve øregangen på din dreng, fordi du så kan risikere at skubbe ørevoksen længere ind, hvor den så kan danne en prop, som får svært ved at komme ud og som på sigt, så kan gøre, at han skal til lægen, der f.eks. kan lave en øreskylning.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske