Svar: Min søns tænder og ører (9 måneder)

25. april 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære S

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at der er mellemrum mellem mælketænderne. Det skal I ikke umiddelbart bekymre jer om, og det behøver ikke betyde, at der kommer mellemrum mellem hans blivende tænder. Det skyldes højst sandsynligt ikke brug af sut, når han ikke er ældre end han er :)

Mange børn skærer tænder. De gør det både, når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan lyde forfærdeligt for os voksne, men barnet generer det ikke - nogle gange virker det næsten som om, de synes det er sjovt...

For de fleste børn er det en kortvarig dårlig vane og det går ofte over af sig selv. Men det kan være en god idé at du afleder ham, så han ikke holdes fast i at gøre det, men glemmer det lidt :) Du kan tilbyde ham ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde eller lignende (ikke rå gulerod!), som han kan sidde og sutte og gumle på og på den måde hjælpe ham til at tænke på noget andet :)

Det er også vigtigt, at du hjælper ham med at få børstet tænder 2 gange dagligt - og med tandpasta, der indeholder fluor.

I den kommune hvor I bor, vil man ofte indkalde til første tandlægebesøg, når barnet er omkring 1.5 år gammel. Her vil man kikke på din drengs tænder, lade ham prøve at sidde i ...

Annonce

... tandlægestolen osv. så han lærer, at det er trygt og okay at gå til tandlæge. De efterfølgende tandlægekontroller foregår ofte sammen med institutionen, hvor flere børn så er af sted samtidig - og I får så besked, hvis der er noget, I skal være opmærksomme på.

Du har dog altid mulighed for at kontakte småbørnstandplejen i kommunen, hvor I bor, hvis du har spørgsmål omkring din drengs tænder :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til ørevoks, så er det helt naturligt, at din dreng danner dette, og det er en måde øret renser sig selv på. Der sidder nogle små kirtler inde i øregangen, som både virker vandskyende og bakteriedræbende og som også sikrer, at der ikke kommer skidt og støv ude fra og ind i øret. Derfor har ørevoks en vigtig funktion.

Du kan godt rense det ydre øre f.eks. med snippen af en stofble og din lillefinger f.eks. i forbindelse med, at din dreng har været i bad. Men du bør ikke stikke en vatpind ind i selve øregangen på din dreng, fordi du så kan risikere at skubbe ørevoksen længere ind, hvor den så kan danne en prop, som får svært ved at komme ud og som på sigt, så kan gøre, at han skal til lægen, der f.eks. kan lave en øreskylning.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke