Svar: Dårlig ånde
5. oktober 2015
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Din datter kan have dårlig ånde i en periode, hvis hun er syg, forkølet, hævet eller irriteret i halsen, har betændte mandler eller lignende - så du må lige tjekke hende i halsen, og se om alt ser okay ud:)
Mange børn vil også have dårlig ånde om morgenen. Her er hendes stofskifte naturligt nedsat, og hendes mund renses ikke på samme måde, når hun sover, som når hun er vågen. Sover hun med åben mund? Det kan gøre, at slimhinderne i munden tørrer ud, og det kan godt gøre, at hun får lidt ekstra dårlig ånde om morgenen. Det samme kan nogle gange ses efter middagsluren, hvis hun har ligget og sovet med åben mund der...
Tandbørstning og mundhygiejne kan naturligvis også spille ind, og det er rigtig godt, at du her hjælper hende med at få børstet tænder to gange dagligt. Nogle gange kan det hjælpe at børste tungen, men dette skal man kun gøre, hvis barnet synes det er sjovt! Hvis hun ikke bryder sig om det, så lad være. Det er vigtigt, at det er okay at få børstet tænder og få tandbørsten ind i munden.
Lidt danskvand kan også være en hjælp. Hvis du kan få hende til at skylle munden i danskvand eller drikke et par slurke danskvand, så kan det være godt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske