Svar: Langsom vægtstigning

13. september 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære AL

Tak for dit brev :)

Jeg synes, det er rigtig godt, at du er opmærksom, og jeg synes det lyder som en god idé, at I fortsat supplerer jeres datter med modermælkserstatning.

Hendes fødselsvægt var høj og normalt vil man fra begyndelsen tilbyde barnet ekstra mælk, når fødselsvægten er 4.8 kg. - simpelthen for at forebygge, at hendes blodsukker ikke bliver for lavt. Det lyder som om, at man hos jer har satset på, at amningen skulle gå igang - måske tænkt, at da du havde ammet før, så ville mælken hurtigere løbe til og hendes behov derfor hurtigere blive dækket - men det har ikke været tilfældet, og derfor har hun tabt sig. Det er rigtig synd, at I har haft en sådan start!

Det er korrekt, at børn som er fysisk store ved fødslen godt kan tage mindre på af gangen og således vokse lidt langsommere - du kan derfor ikke regne med, at hun vil fordoble sin fødselsvægt før hun er 6 måneder, MEN at tage 50 gram på om ugen og nu igennem 3 uger, synes jeg lyder af for lidt. Det er også korrekt, at hendes vægt kan svinge lidt, men jeg synes stadig at hun burde tage mere på og hvis du sammenligner med hendes søster, som også havde en høj fødselsvægt, så tog hun jo bedre på...

Så hvad gør du nu? Jo, med en vægt på ...

Annonce

... 6.6 kg, så er hendes døgnbehov ca. 1000 ml i døgnet. Da du både ammer og giver flaske, ved du naturligt ikke præcist, hvor meget hun får hver gang, og derfor må det blive et skøn. Hvis hun spiser ca. 7 gange i døgnet, så skal hun altså have knap 140 ml i hver flaske - dog fratrukket det, som du tænker, at hun måske har drukket hos dig. Du skriver, at hun tager ca 80 ml fra flasken - jeg går ud fra, at det er efter, at hun har spist hos dig, og jeg går ud fra, at der er mere i flasken, så hun kan drikke mere, hvis hun har behov for det. Det er vigtigt, at du selv lader hendes styre behovet:)

Når det er sagt, så synes jeg faktisk, at det vil være relevant, at du får jeres læge på banen og lige får en lægelig vurdering af, hvor lidt hun må tage på, hvad der vil være acceptabelt. Den gennemsnitlige vægtøgning for en pige på 3-4 måneder er 620 gram om måneden og hun skal vokse 2.7 cm. Der er naturligvis plads til individuelle forskelle, ligesom man må tage hensyn til, at hendes fødselsvægt var høj, - men jeg synes det bør vurderes af en læge om 50 gram vægtøgning om ugen er okay...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hold dog også fast i, at I har en dejlig lillesøster, som nu sover godt:)

Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.