Svar: Langsom vægtstigning
13. september 2015
Alder:
3 mdr.
Kære AL
Tak for dit brev :)
Jeg synes, det er rigtig godt, at du er opmærksom, og jeg synes det lyder som en god idé, at I fortsat supplerer jeres datter med modermælkserstatning.
Hendes fødselsvægt var høj og normalt vil man fra begyndelsen tilbyde barnet ekstra mælk, når fødselsvægten er 4.8 kg. - simpelthen for at forebygge, at hendes blodsukker ikke bliver for lavt. Det lyder som om, at man hos jer har satset på, at amningen skulle gå igang - måske tænkt, at da du havde ammet før, så ville mælken hurtigere løbe til og hendes behov derfor hurtigere blive dækket - men det har ikke været tilfældet, og derfor har hun tabt sig. Det er rigtig synd, at I har haft en sådan start!
Det er korrekt, at børn som er fysisk store ved fødslen godt kan tage mindre på af gangen og således vokse lidt langsommere - du kan derfor ikke regne med, at hun vil fordoble sin fødselsvægt før hun er 6 måneder, MEN at tage 50 gram på om ugen og nu igennem 3 uger, synes jeg lyder af for lidt. Det er også korrekt, at hendes vægt kan svinge lidt, men jeg synes stadig at hun burde tage mere på og hvis du sammenligner med hendes søster, som også havde en høj fødselsvægt, så tog hun jo bedre på...
Så hvad gør du nu? Jo, med en vægt på 6.6 kg, så er hendes døgnbehov ca. 1000 ml i døgnet. Da du både ammer og giver flaske, ved du naturligt ikke præcist, hvor meget hun får hver gang, og derfor må det blive et skøn. Hvis hun spiser ca. 7 gange i døgnet, så skal hun altså have knap 140 ml i hver flaske - dog fratrukket det, som du tænker, at hun måske har drukket hos dig. Du skriver, at hun tager ca 80 ml fra flasken - jeg går ud fra, at det er efter, at hun har spist hos dig, og jeg går ud fra, at der er mere i flasken, så hun kan drikke mere, hvis hun har behov for det. Det er vigtigt, at du selv lader hendes styre behovet:)
Når det er sagt, så synes jeg faktisk, at det vil være relevant, at du får jeres læge på banen og lige får en lægelig vurdering af, hvor lidt hun må tage på, hvad der vil være acceptabelt. Den gennemsnitlige vægtøgning for en pige på 3-4 måneder er 620 gram om måneden og hun skal vokse 2.7 cm. Der er naturligvis plads til individuelle forskelle, ligesom man må tage hensyn til, at hendes fødselsvægt var høj, - men jeg synes det bør vurderes af en læge om 50 gram vægtøgning om ugen er okay...
Hold dog også fast i, at I har en dejlig lillesøster, som nu sover godt:)
Håber du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske