Svar: Ny vuggestue - 2 år, 2 mdr.
3. september 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Skattepigens mor
Tak for dit brev og tillykke med huskøbet og også tillykke med at I har fået en vuggestue, med nogle værdier og rammer, som I sætter pris på :)
Det er rigtig godt, at I har planlagt at holde lidt "farvel-fest", så jeres datter får afsluttet sin nuværende institution på en god måde. Selvom hun nok ikke helt forstår, hvad det betyder og ikke kan forholde sig til, at hun skal væk fra institutionen og ikke ser pædagoger og børn igen, så er det stadig godt at få sagt farvel på en god måde.
Det lyder også rigtig fint, at I vil bruge de to efterfølgende dage på at introducere hende for det nye sted, den nye institution, og hvad hun så efterfølgende får brug for, må tiden vise... Hun kan godt have brug for lang tid til at vænne sig til det nye sted. Selvom hun er ældre nu, kan tale og kommunikere både verbalt og nonverbalt, så vil hverdagen være fyldt med nye indtryk og meget at forholde sig til. Hun vil naturligt kunne følge rutinerne og hverdagen på en lidt anden måde i den nye institution, end hun kunne, da hun var 13 måneder gammel, men hun er på mange måder stadig en lille pige, så hun vil godt kunne blive rigtig træt og vil også kunne blive stresset over alt det nye, som hun pludselig skal forholde sig til.
Der er jo fyldt med nye voksne og nye børn. Rummene, legepladsen osv. er anderledes, hun skal lære at finde rundt, orientere sig. Der er nye regler, anden måde at gøre tingene på osv. Det kræver naturligt rigtig meget af hende, og ligesom I kan blive meget trætte, når I starter nyt arbejde, så kan hun naturligt også blive meget meget træt - og derfor komme til at mangle overskud. Samtidig ændrer hendes hverdag jo sig også derhjemme. I skal flytte i hus - hvilket er super dejligt - men det betyder naturligt, at hjemme også er nyt og på mange måder fremmed. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende til at føle sig hjemme. Det vil sige, at hendes seng, hendes værelse, hendes legetøj osv. skal sættes op, være klar, så hun har sine ting hos sig, - genkendelighed giver tryghed og dermed ro.
I skal derfor være klar på at give hende ekstra nærhed, når I er sammen. Hun kan godt få behov for at sidde mere på skødet, få behov for at I bruger mere tid sammen med hende, når I er sammen, ligesom hun kan pylre lidt mere, mangle overskud, der skal ikke så meget til, før "bægeret flyder over" og hun kan blive rigtigt ked af det - også over ting, der i jeres øjne måske virker som bagateller. Hun vil derfor have ekstra meget brug for tålmodighed og forståelse, hvilket jeg ikke er i tvivl om, at I vil give hende:)
Og så må I se, hvordan det går. Det lyder rigtig fint med besøg i vuggestuen torsdag og fredag. Meget gerne lave aftaler med pædagogerne om, hvem der tager imod hende og at en fast pædagog hjælper hende med at sige farvel og komme igang med dagen. Og så slappe godt af i weekenden, hygge og være sammen - og mandag starter så hendes hverdag. Hvis I har mulighed for at give hende korte dage, vil det være rigtig godt - for hun bliver som sagt rigtig træt og hun vil bedre kunne overskue kortere dage... men I må tage det som det kommer og som jeres arbejde også tillader - sådan er det jo desværre:)
Nogle gange kommer reaktionen også senere. Det kan godt være, at hun de første uger "køre på bølgen" og nyder alt det nye, suger til sig og elsker det nye sted og alle de nye oplevelser, men så pludselig bliver hun ked af det, vil ikke af sted, - og reagerer. Så nogle gange kan det være bedre at "gemme" de korte dage og fleksibiliteten til hun har været der et par uger, så hun får de kortere dage, når hun viser behov for dem.
Det lyder som om, at der kommer til at ske rigtig meget nyt, godt og spændende i jeres familie - nyt hus, ny institution og ny baby :) Det lyder så dejligt alt sammen.
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske