Svar: Pleje af babyens øre
16. august 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Olga
Tak for dit brev :)
Du må gerne rense din datters øre, når du kan se, at der sidder gullig ørevoks. Du kan fjerne dette i forbindelse med, at hun har været i bad og har fået vasket hår osv. Du kan fjerne ørevoksen med snippen af en stofble, en blød vaskeklud eller ved forsigtigt at bruge en sikkerhedsvatpind.
Ørevoksen skal have lov til at komme ud af øret, og når du skal være meget forsigtig med brugen af vatpinde, så er det fordi du let kan komme til at skubbe ørevoksen ind i øret. Hvis ørevoks ophober sig i øret, så vil det kunne lukke for øret, og det vil gøre, at hun har svært ved at høre.
Ørevoks vil normalt helt af sig selv komme ud af øret og "falder ikke ind" i øret igen, men kan altså godt blive "skubbet ind i øret" og dermed lukke øret.
Så fjern det forsigtigt, når du kan se, at det sidder gult ved øret. Der er også noget æstetisk i at have "rene ører":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske