Svar: Tandbørstning er et traume
8. august 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Cille
Tak for dit brev og søde ord om mine svar til alle jer forældre :) Det lyder som om, at det går rigtig godt og jer.
Det er super godt, at I børster jeres drengs tænder to gange dagligt, og at han lige nu protesterer voldsomt hænger sammen med hans alder og den store udvikling, som han lige nu går igennem.
Han har en alder, hvor han naturligt begynder at vise mere egen vilje. Han vil spise selv, og protesterer mod skeen. Han vil ikke ligge på puslebordet, vil ikke skiftes, sparker og vrider sig. Han vil ikke have strømper på, bedst som du har givet ham dem på, så bliver de hivet af igen osv. osv. Alt sammen udtryk for at han nu viser mere egen vilje og lyst til selv at styre slagets gang.
Og det gælder så også tandbørstning. Han er for lille til at forstå, hvorfor det er vigtigt, og han bryder sig ikke synderligt om at få børstet tænderne. Han har også en alder, hvor han ikke forstår, at han skal holde munden åben og i stedet bider han sammen. Han forstår heller ikke, at jo mere han protesterer, jo længere tid varer det, for ham er det bare irriterende, og han har ikke lyst til at være med.
Du skal naturligvis forsøge at undgå, at det bliver en kamp, hvor du skal holde ham under store protester, så han begynder at opfatte det som noget meget ubehageligt, og derfor kun vil protestere mere og mere. At du bliver nødt til at holde ham lidt og holde fast i at nu er det tid til tandbørstning er okay - så længe det tager kort tid og han så efterfølgende er glad og faktisk synes, at det ikke var så slemt:)
Hvis han er så ked af det og protesterer så voldsom, at du næsten ikke kan holde ham, og det virker som et overgreb, så vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at acceptere, at du ikke når hele munden igennem, selvom du godt ved at du bør det. Prøv at have fokus på, at det ikke nødvendigvis er alle tænder der børstes lige godt, men det bliver acceptabelt at børste lidt. Stille og roligt skal du så øge antallet af tænder der børstes grundigt i takt med at han bliver mere og mere tryg ved situationen.
Da han lige nu "kun" har fire tænder, så er det naturligvis lettere at børste og det burde rimelig hurtigt kunne være overstået - forsøg at gøre det så kortvarigt som muligt, så han kan acceptere det bedre og igen, jo mere tryg og fortrolig han er ved situationen, jo grundigere og jo længere tid kan du så børste.
Brug tandpasta. Brug en lille mænge, ikke mere end hvad der højst kan ligge på hans lillefingernegl. Tandpastaen skal indeholde fluor, det anbefales at vælge en tandpasta med et fluorindhold mellem 1000-1500 ppm. Fluor nedsætter aktivt riskoen for huller. Til børn under 3 år anbefaler tandlægeskolen i Danmark en tandpasta med ca 1100 ppm, fordi små børn vil have tendens til at synke tandpastaen og derfor kan få en del fluor i maven. Det er også derfor, at mængden du skal bruge skal være meget lille.
Du kan købe speciel børnetandpasta, som han måske godt kan lide smagen af. Du kan også bruge jeres egen, hvis ikke fluorindholdet er for højt. Derudover skal jeres tandpasta være en standard og må ikke være en "whitening" eller lignende.
Nogle gange kan det hjælpe at sætte ham på dit skød og børste hans tænder imens han sidder med ryggen op af din mave og lægger hovedet lidt tilbage. Andre gange er det bedre at lade ham ligge på puslebordet, sofaen eller et andet sted, imens han ligger ned. Nogle gange hjælper det at give ham en tandbørste i hånden eller måske kan han holde tandpasta tuben imens. Andre gange er det en god idé at sætte ham foran et spejl, så han kan se, hvad der foregår og hvad det egentlig er du laver… Du er nødt til at forsøge dig lidt frem, og hvis I lige nu har gjort det på en bestemt måde længe, så kan det være en god idé at forsøge en ny metode.
Nogle børn har også glæde af en elektrisk tandbørste. Det er her vigtigt at vælge en model med et meget lille børstehoved, og hvor børsterne er bløde, lavet specielt til børn. Nogle børn synes at det er sjovt, det kilder i munden - andre børn bryder sig ikke om lyden og vil bestemt ikke have børstet tænder på denne måde.
Med hensyn til hans tænders farve, så er det ikke sikkert, at det har nogen betydning og umiddelbart tænker jeg, at det nok ikke er noget, du behøver at bekymre dig om. Jeg kom dog til at tænke på, om I giver ham jerndråber? Anbefalingerne og jerntilskuddet kan være anderledes end i DK, og nogle jerndråber kan faktisk godt farve tænderne…
Nogle børn har også en medfødt fejl i tænderne emalje, andre børn får lidt "tandsten" eller lignende, som tandlægen kan fjerne. Hvis det ikke forsvinder ved almindelig tandbørstning, så synes jeg ikke du skal forsøge at få det væk på anden vis, så er det en god idé at drøfte det med en tandlæge. I Danmark er det lidt forskelligt, hvornår først tandlægebesøg ligger - det afhænger lidt af, i hvilken kommune man bor. Det betyder, at nogle børn bliver indkaldt til tandlæge, når de er ca. 18 måneder og andre steder bliver børn først indkaldt, når de er ca. 3 år. Man kan dog altid kontakte børnetandplejen, hvis man er i tvivl. Jeg ved desværre ikke, hvordan det forholder sig hvor I bor:)
Håber du kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke - og fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske