Tandbørstning er et traume

8. august 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Tandbørstning er et traume

Hej Helen,

Tak for et utal af fantastiske og ikke mindst lavpraktiske råd om børn og børns udvikling. Min mand og jeg er bosiddende i udlandet, og jeg skal ærligt indrømme, det er skønt at have en dansk sundhedsplejerske som livline engang imellem :)

Mit spørgsmål berører et emne, der desværre er blevet lidt af et traume i vores hverdag: Tandbørstning. Min søn på 10 måneder har i alt fire tænder - de to fortænder i overmunden og undermunden. Vi børster hans tænder hver morgen efter morgenmaden og om aftenen før sengetid, men det er efterhånden blevet lidt af en kamp, hvor han græder, sparker og skriger imens. Jeg har ...

Annonce

... forsøgt at synge for ham imens, lægge ham ned, sidde med ham på skødet, ja alt mulige ting for at gøre det mere "behageligt" for ham, men lige meget hjælper det. Det ender som regel med, at jeg er nødt til at holde hans hænder/arme, imens jeg børster hans tænder, og jeg tænker, det må føles som et "overgreb" for ham. Kan du eventuelt give mig nogle gode råd, der kan lette tandbørste-seancen, Helen?

Jeg har desuden bemærket, at de to fortænder i overmunden er ret gullige (dér hvor de bryder tandkødet, altså ved tandens rod), selvom jeg børster dem virkelig grundigt. Er det noget, jeg skal bekymre mig om?

Bedste hilsner,

Cille

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor