Brev:
Tandbørstning er et traume
8. august 2015
Alder:
10 mdr.
Tandbørstning er et traume
Hej Helen,
Tak for et utal af fantastiske og ikke mindst lavpraktiske råd om børn og børns udvikling. Min mand og jeg er bosiddende i udlandet, og jeg skal ærligt indrømme, det er skønt at have en dansk sundhedsplejerske som livline engang imellem :)
Mit spørgsmål berører et emne, der desværre er blevet lidt af et traume i vores hverdag: Tandbørstning. Min søn på 10 måneder har i alt fire tænder - de to fortænder i overmunden og undermunden. Vi børster hans tænder hver morgen efter morgenmaden og om aftenen før sengetid, men det er efterhånden blevet lidt af en kamp, hvor han græder, sparker og skriger imens. Jeg har forsøgt at synge for ham imens, lægge ham ned, sidde med ham på skødet, ja alt mulige ting for at gøre det mere "behageligt" for ham, men lige meget hjælper det. Det ender som regel med, at jeg er nødt til at holde hans hænder/arme, imens jeg børster hans tænder, og jeg tænker, det må føles som et "overgreb" for ham. Kan du eventuelt give mig nogle gode råd, der kan lette tandbørste-seancen, Helen?
Jeg har desuden bemærket, at de to fortænder i overmunden er ret gullige (dér hvor de bryder tandkødet, altså ved tandens rod), selvom jeg børster dem virkelig grundigt. Er det noget, jeg skal bekymre mig om?
Bedste hilsner,
Cille