Svar: Kraftig menstruation 13 mdr efter fødsel
18. juli 2015
Alder:
13 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Det lyder helt normalt, at du har haft to mindre blødninger, ligesom det også kan være helt normalt, at du får en kraftig blødning - sådan kan forløbet godt være efter en fødsel, også et år efter en fødsel. De normale rammer er meget vide:) MEN, det lyder dog voldsomt, at du har blødt kraftigt i to uger, og at der også bliver ved med at komme klumper, hvilket sandsynligvis er afstødt slimhinde.
Da du stadig ammer, så er nærliggende at tro, at dette spiller ind. Det vil påvirke din ægløsning, og den hormonelle kontrol, der normalt vil være af dine blødninger, kan godt være sat lidt ud af system på grund af amningerne. Lige nu er din blødning dog så kraftig og har generet dig så længe, at det påvirker din hverdag. Og selvom det for de fleste af os ikke er særlig "sjovt" at have menstruation, så skal det dog ikke genere os i hverdagen og forstyrre vores livskvalitet. Og det gør det lige nu hos dig.
Det er rigtig ærgerligt, at din læge har ferie, men jeg synes du skal kontakte den læge, som der henvises til i stedet. Du kan evt. tale med denne læge om at få en henvisning til en gynækolog, hvis du er mere tryg ved dette… En gynækolog vil f.eks. kunne scanne din livmoder, hvis man vil tjekke at "alt ser normalt ud", hvilket det højst sandsynligt gør..:)
Selvom du er mest tryg ved din egen læge, så tænk over, at den anden læge er vant til at tale med kvinder omkring blødning, lave gynækologiske undersøgelser osv. Det hører med til deres arbejde:)
Det kan også være at lægen slet ikke vil undersøge dig, men i stedet give dig nogle piller, som kan reducere eller stoppe din blødning, som en behandling. Og så kan du evt. drøfte det videre forløb med din egen læge, når han eller hun er tilbage fra ferie. Men alt det kan du drøfte med den læge, som din egen læge henviser til her i ferieperioden - og det vil være godt, at du lige drøfter det med lægen:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske