Svar: Kraftig menstruation 13 mdr efter fødsel

18. juli 2015

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L

Tak for dit brev :)

Det lyder helt normalt, at du har haft to mindre blødninger, ligesom det også kan være helt normalt, at du får en kraftig blødning - sådan kan forløbet godt være efter en fødsel, også et år efter en fødsel. De normale rammer er meget vide:) MEN, det lyder dog voldsomt, at du har blødt kraftigt i to uger, og at der også bliver ved med at komme klumper, hvilket sandsynligvis er afstødt slimhinde.

Da du stadig ammer, så er nærliggende at tro, at dette spiller ind. Det vil påvirke din ægløsning, og den hormonelle kontrol, der normalt vil være af dine blødninger, kan godt være sat lidt ud af system på grund af amningerne. Lige nu er din blødning dog så kraftig og har generet dig så længe, at det påvirker din hverdag. Og selvom det for de fleste af os ikke er særlig "sjovt" at have menstruation, så skal det dog ikke genere os i hverdagen og forstyrre vores livskvalitet. Og det gør det lige nu hos dig.

Det er rigtig ærgerligt, ...

Annonce

... at din læge har ferie, men jeg synes du skal kontakte den læge, som der henvises til i stedet. Du kan evt. tale med denne læge om at få en henvisning til en gynækolog, hvis du er mere tryg ved dette… En gynækolog vil f.eks. kunne scanne din livmoder, hvis man vil tjekke at "alt ser normalt ud", hvilket det højst sandsynligt gør..:)

Selvom du er mest tryg ved din egen læge, så tænk over, at den anden læge er vant til at tale med kvinder omkring blødning, lave gynækologiske undersøgelser osv. Det hører med til deres arbejde:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også være at lægen slet ikke vil undersøge dig, men i stedet give dig nogle piller, som kan reducere eller stoppe din blødning, som en behandling. Og så kan du evt. drøfte det videre forløb med din egen læge, når han eller hun er tilbage fra ferie. Men alt det kan du drøfte med den læge, som din egen læge henviser til her i ferieperioden - og det vil være godt, at du lige drøfter det med lægen:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder