Svar: Børnehavestart - 3 årige tvillinger

24. juni 2015

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit brev og meget fine tanker :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt bekymret og gør dig mange tanker omkring, hvordan det skal gå med start i børnehave. Der er meget stor forskel på at have været i dagpleje og så starte i en børnehave og nogle af de største forskelle, som jeres datter (døtre) vil møde er f.eks.:

- Der vil være betydeligt flere børn.
- Der vil være betydeligt flere voksne.
- Alle børn og voksne er nye og fremmede.
- Omgivelserne er større. Der er flere stuer, rum, spisesteder, legepladsen osv.
- Der vil være helt nye regler, ny måde at gøre alt ting på.
- Aldersfordelingen vil være anderledes. Hvor dine piger i dagplejen har været nogle af de ældste børn, så bliver de i børnehaven nogle af de yngste.

Ingen af disse ting behøver give problemer, men det vil naturligt gøre det ekstra udfordrende at starte - især når man så samtidig er født for tidligt og på mange måder er en lidt sensitive pige, som har brug for stor genkendelighed og struktur. Det bliver en helt ny verden - og hun vil derfor reagere. Og ja, reaktionen vil komme derhjemme, og det skal I naturligvis være forberedt på.

Det lyder som en rigtig god idé, hvis du kan bruge de sidste uger af din barsel på at køre pigerne ind. Hvis der er mulighed for, at du kan være sammen med pigerne bare to dage, så I er "på besøg", tænker jeg at det vil være godt. Det giver din datter mulighed for at søge dig, observere den nye verden med sin sikre base i nærheden. Så hun ikke føler sig presset, men får lov til blot at være der, tage tingene i det tempo, som hun har behov for, suge til sig af indtryk.

Det giver også mulighed for, at I så hjemme kan tale lidt om det hele. Tale om de andre børn og voksne, om lege de har leget, ting de har prøvet osv. så du på den måde hjælper hende med at lade de første indtryk bundfælle sig. Det kunne være godt, hvis du kunne spørge i børnehaven, om de har et fælles foto af alle børnene, som du kunne få en kopi af. Så kunne I kikke på billedet derhjemme, tale om hvad børnene hedder osv. Så du på den måde hjælper hende til lidt mere overskud.

Herefter vil det være godt, at du kører den plan, som du har tænkt. Så de starter med at være der et par timer - gerne så længe, at de når både at spise der og lege der, og så kommer du og henter igen. Giv dig tid, når du henter, lad pigerne vise dig rundt, fortælle dig, hvad de har lavet osv. hvis der er behov for det. Tal med de andre børn og pædagogerne. Jo mere hun (og hendes søster) mærker, at du tager aktivt del i børnehavens verden, jo mere tryg vil hun naturligt blive ved det hele. En følelse af at mor synes det er et dejligt sted og at her er hyggeligt og rart, vil hun naturligt spejle sig i.

Stille og roligt udvider du så med halve dage, hvor de er der længere og længere tid af gangen, så de gradvidt vænnes til en længere dag i børnehaven. Du må her forsøge at være lidt fleksibel, alt efter hvad behov de viser. Nogle dage vil de måske være der lidt længere, fordi børnehaven her arrangerer en tur eller andet, som de naturligvis skal kunne komme med på - og dagen efter vil de så have brug for en kortere dag, fordi det er ekstra svært også at skulle på tur… Du er derfor nødt til at pejle lidt ind efter, hvad du ...

Annonce

... fornemmer din datter (eller begge døtre) kan kapere. Derfor er det rigtig godt, at du har flere uger til det...

Prøv at tale med børnehaven om, hvornår på dagen det vil være bedst af aflevere. Måske har de tidlige og rolige morgener. Det kan være lidt forskelligt fra institution til institution, hvor tidligt børnene kommer. Hvis mange børn f.eks. først kommer kl 8.30, så kan det være en fordel at du afleverer tidligere end dette. Det vil give jer mulighed for at komme mere roligt ind af døren. Der vil være en pædagog, som har bedre tid til at tage imod jer, sige godmorgen til dine piger, så de føler sig velkommen og set. Der vil være mindre støj, og pigerne vil have lettere ved at komme med i en leg og tage del i dagen. Jo senere du afleverer, jo flere børn vil der være, jo højere støjniveau og jo sværere er det at komme med i børnenes leg - de er igang, og det kan være svært at spørge "Hvad leger I? Må jeg være med?".

Det vil være rigtig godt, at du får en samtale med pædagogerne før I starter, så de ved lidt om pigerne, og så I kan lave særlige aftaler. Det er altid en fordel, hvis dine piger kan få en primær pædagog, som tager imod og som de ved, at de kan henvende sig til hvis de bliver kede af det eller vil spørge om noget.. Det er rart at vide, hvem af de voksne de kan gå til…. hen af vejen vil de måske foretrække en anden og det er helt okay, men lige i starten vil det være godt at de ved "du kan altid gå hen til Marie" eller lignende.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan forestille mig, at nogle af børnene i børnehaven måske stadig har brug for en middagslur eller et middagshvil. Den mulighed skal også tilbydes dine piger. Og det vil være godt, hvis du/pædagogerne kan sige direkte "her må du gerne lægge dig, når du trænger til ro" eller lignende, så din datter hører om dette præcise sted og ser hvor det er. Så hun netop ved, at hun kan søge derhen, når hun har brug for en pause, brug for at koble fra, slappe af. I takt med at hun bliver ældre, vil hun naturligt blive bedre til selv at mærke dette behov og dermed bedre til selv at trække sig tilbage. Lige nu skal hun sandsynligvis hjælpes til det, så en af pædagogerne måske en gang imellem tager hende i hånden og siger "kom, læg dig der, så læser jeg en historie imens" eller lignende - flere børn må naturligvis gerne være med. Men netop for at give et afbræk skabe lidt rammer for ro og hvile undervejs i løbet af dagen. Det er hun højst sandsynligt ikke den eneste, der har behov for.

Derhjemme skal du være opmærksom på at hun (de) naturligvis kan blive ekstra træt, tydeligt mange overskud, være pylret, ked af det, - der skal ikke så meget til, før "bægeret flyder over"… Det vil være rigtig godt, at I i indkøringsperioden derfor forsøger at skrue helt ned for andre aktiviteter. Ikke tager i byen, inviterer gæster osv. At du sørger for at handle ind, imens pigerne er af sted, forsøger at få vasket tøj og ordnet praktiske ting, så du har tid til at sætte dig og bare være med dem, når I er hjemme sammen. Netop for at give ro og tid til at gøre ingenting, så de blot kan tulle rundt og dermed skabe fornyet energi til en ny dag i børnehave.

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og håber at I får en god start i børnehaven:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.