Svar: Aflevering i dagpleje, forskellige tidspunkter

21. maj 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Stine

Tak for dit brev :)

Det lyder super godt, at du har mulighed for at være lidt fleksibel, når jeres datter skal køres ind i dagplejen. At du er hjemme to morgener om ugen, giver dig mulighed for at give hende lidt ekstra tid om morgenen - enten hjemme eller i dagplejen, alt efter hvad hun viser behov for. Det er vigtigt, at afleveringen går så roligt som muligt.

Dagplejer vil sandsynligvis bede dig om at aflevere hende senest kl 8.30, så de kan gå i legestue eller hvad de nu skal, og dette skal du naturligvis forsøge at følge. Men vær fleksibel, hvis hun viser behov for måske at kunne sove lidt længere eller have brug for lidt mere tid i forhold til morgengrøden osv. Så morgenen hjemme bliver så hyggelig som muligt. Undgå stress, hvis I kan det:) Det kunne hos jer måske være en god regel, at hun afleveres mellem kl 7-8, så har dagplejer også noget at regne med.

I begyndelsen vil det ofte være godt at dagene ligner hinanden så meget som muligt, fordi hun ikke kender til tid og ikke ved, hvad klokken er. Hun fornemmer tid efter, hvad der sker i løbet af dagen. Så en nogenlunde ens dagsplan hjælper hende med at finde ud af hverdagen. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, at hun forholdsvist hurtigt oplever både at lege, spise og sove i dagplejen. Så hun ved at hele dagen består at disse ting - og først derefter kommer mor. Hvis du kommer efter 1-2 timer gennem længere tid, så vil hun kunne sidde og spejde efter dig, fordi hun tror, at du skal komme ind af døren og det kan være svært for hende at slappe af, nyde at være i dagpleje, lege og tage del i alt det der sker.

I de første uger, kan det også være, at hun vil have glæde af en fridag om onsdagen, når du nu har mulighed for dette - det afhænger helt af, hvordan det går og hvordan hun reagerer på at blive passet. Det kan også være at hun de første uger bare nyder at komme af sted og elsker at være der - og efter en månedstid, så har hun pludselig brug for lidt mere hjemmetid og så er det super dejligt, at du netop her kan være fleksibel efter hvad hun viser behov for.

Med hensyn til søvn, så bør hun fortsat tilbydes to lure ...

Annonce

... dagligt - en formiddagslur og en middagslur. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt. Og netop nu hvor hun skal køres ind og vænne sig til en helt ny hverdag, nye rutiner, nye børn, voksen osv. så skal hun have lov til at sove og kan have ekstra behov for de to afbræk i løbet af dagen. Det kan godt tænkes, at hun vil begynde at sove formiddagsluren lidt tidligere og at den måske vil blive lidt kortere, og middagsluren på samme måde rykkes frem - så at hun fremover vil begynde at sove og være parat til at sove omkring kl 20 om aftenen.

En dagsplan kan se således ud - dagplejer har måske en lidt anden rytme, men den kunne godt ligne denne:

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 8.30-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover måske en times tid

Frokost 11.30: Rugbrød, grøntsager, kød, fisk, kartofler, ris, pasta. Der kan være varm mad eller kold mad. Vand af kop.

Evt. flaske og puttes til middagslur, sover her måske 1.5-2 timer

Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden vand af kop.

Hentes af mor

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Har evt. brug for et lille mellemmåltid derhjemme - lidt brød, frugt, lidt tykmælk eller lignende (max 100 ml), vand af kop

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker, udgangspunktet er familiemad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød som fast del af putteritualet. Får børstet tænder.

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.

Jeg synes du skal prøve at spørge dagplejer, hvordan rytmen plejer at være og så se om ikke du stille og roligt kan få jeres datters rytme til at passe nogenlunde med dette:)

Det er ikke noget problem, at hun ikke er blevet passet før - hun skal nok lære dagplejer at kende hen af vejen - og dagplejer skal lære hende at kende:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Held og lykke med start i dagpleje!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet