Svar: Må vuggestuen godt nægte at smøre solcreme på?
14. maj 2015
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål :)
Jeg er som udgangspunkt helt enig med dig i, at børn bør smøres med solcreme hjemmefra, og de bør også smøres ind i solcreme, når de er i daginstitution. Børn bør som udgangspunkt ikke undgå solen, men skal lære at være i solen med sund fornuft. Det anbefales, at børn ikke er ude mellem kl 12-15, hvor mange børn ofte alligevel sover middagslur.
Sundhedsstyrelsen og Kræftens bekæmpelse har lavet nogle anbefalinger omkring dette:
Hvis børn er ude midt på dagen, så skal de være i skygge. Der bør derfor opsættes solsejl eller parasoller, så børnene kan søge skygge.
Børn bør derudover være beskyttet af tøj, solhat og en solcreme, der er parfumefri og miljømærket, f.eks. svanemærket eller blomstermærket. Børn bør smøres med solcreme, der hvor tøjet ikke dækker.
Solkampagnen "skru ned for solen" opfordrer daginstitutioner til at smøre børnene mindst én gang om dagen før børnene skal ud og lege udendørs.
Sundhedstyrelsen skriver direkte: "Børnene skal smøres med solcreme når UV-indekset er 3 eller mere, og når børnene skal være udenfor i mere end ca. ½ time.
Det anbefales, at børnene smøres én gang dagligt med solcreme af pædagogerne umiddelbart inden de skal udenfor. På den måde sikres det, at alle børn bliver smurt. Børnene skal smøres i rigelig mængde solcreme, der hvor tøjet ikke dækker. Genindsmøring bør ske, hvis børnene har badet eller svedt meget". Citat fra "Om solbeskyttelse i daginstitutioner, SST. 20 maj. 2014".
Jo tidligere børn udsættes for UV-stråling og solskoldninger, jo større risiko vil der være for at udvikle hudkræft senere hen. Når sundhedsstyrelsen laver anbefalinger, så er det naturligt anbefalinger - det betyder at man anbefaler at institutioner følger dette, men det er ikke en "lov". Dit spørgsmål "må vuggestuen nægte at smøre solcreme på?" - må vurderes juridisk. Som udgangspunkt bør de dog følge Sundhedsstyrelsen anbefalinger.
Måske er det noget, I skal tage op på et forældremøde.. :)
Jeg sender dig Sundhedsstyrelsens anbefalinger i en separat email :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske