Svar: Solcreme i vuggestuen
30. april 2015
Alder:
17 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at kunne være ude, lege udenfor, bygge sandkager, cykle, gynge, spille bold, løbe rundt i let tøj - det er så hyggeligt, når solen skinner, og det er sommer i Danmark, og humøret stiger gevaldigt hos både børn og voksne. Og det må bestemt anbefales, at børn er ude, når de kan være det - også når solen skinner. Jeg synes det er synd, hvis børnene i institutionen skal være inde hver dag til klokken er 15…
Det er også at foretrække at bruge solcreme, fremfor at risikere en solskoldning. Når først huden er rød, så er skaden sket, da det kan føre til hudkræft. Og det må anbefales, at der bruges solcreme i institutionen - også efter kl 15. Det anbefales at bruge solcreme, når UV-indekset er 3 eller mere, og det kan det sagtens være efter kl 15…
Kræftens bekæmpelse har kørt en kampagne det hedder "Skru ned for solen". Her er hovedbudskaberne i forhold til børn:
- Undgå solen mellem kl 12-15. Her vil mange børn alligevel være inde. De spiser frokost og sover til middag. Og når de er ude, så skal nedenstående følges:
- Sørg for skygge. Der bør være skyggefulde steder, når børnene er ude. I daginstitutioner vil det være rigtig godt at der opsættes parasoller eller solsejl, så børnene kan være ude, samtidig med at de kan være i skygge.
- Giv børn en bredskygget hat på, som dækker hoved, ører og skygger for ansigt og nakke. Giv børn tøj på som går til knæ og albuer. Vælg løstsiddende tøj af tætvævet stof, da det giver den bedste beskyttelse.
- Brug evt. UV-tøj til børn. Det er tøj med indbygget solfaktor.
- Brug vandfast solcreme, som beskytter mod UVA og UVB stråler. Smør barnet i ansigtet, i nakken, på ørerne, armene, benene, fødderne - alle de steder, hvor tøjet ikke kan dække. Smør barnet ca. 20 minutter før det skal ud i solen.
- Vælg solcreme der er parfumefri og som er svanemærket eller blomstermærket.
Kræftens bekæmpelse har udarbejdet gode råd til daginstitutioner, jeg skal sende dem til dig i en separat mail. De skriver blandt andet: "Børn i vuggestue skal ikke undgå solen. Men det er vigtigt, at de er beskyttet i solen, når uv-indekset er 3 eller mere".
Håber du kan bruge dette videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske