Svar: Solcreme i vuggestuen

30. april 2015

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt at kunne være ude, lege udenfor, bygge sandkager, cykle, gynge, spille bold, løbe rundt i let tøj - det er så hyggeligt, når solen skinner, og det er sommer i Danmark, og humøret stiger gevaldigt hos både børn og voksne. Og det må bestemt anbefales, at børn er ude, når de kan være det - også når solen skinner. Jeg synes det er synd, hvis børnene i institutionen skal være inde hver dag til klokken er 15…

Det er også at foretrække at bruge solcreme, fremfor at risikere en solskoldning. Når først huden er rød, så er skaden sket, da det kan føre til hudkræft. Og det må anbefales, at der bruges solcreme i institutionen - også efter kl 15. Det anbefales at bruge solcreme, når UV-indekset er 3 eller mere, og det kan det sagtens være efter kl 15…

Kræftens bekæmpelse har kørt en kampagne det hedder "Skru ned for solen". Her er hovedbudskaberne i forhold til børn:

- Undgå solen mellem kl 12-15. Her vil mange børn alligevel være inde. De spiser frokost og sover til middag. Og når de er ude, så skal nedenstående følges:

- Sørg for ...

Annonce

... skygge. Der bør være skyggefulde steder, når børnene er ude. I daginstitutioner vil det være rigtig godt at der opsættes parasoller eller solsejl, så børnene kan være ude, samtidig med at de kan være i skygge.

- Giv børn en bredskygget hat på, som dækker hoved, ører og skygger for ansigt og nakke. Giv børn tøj på som går til knæ og albuer. Vælg løstsiddende tøj af tætvævet stof, da det giver den bedste beskyttelse.

- Brug evt. UV-tøj til børn. Det er tøj med indbygget solfaktor.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

- Brug vandfast solcreme, som beskytter mod UVA og UVB stråler. Smør barnet i ansigtet, i nakken, på ørerne, armene, benene, fødderne - alle de steder, hvor tøjet ikke kan dække. Smør barnet ca. 20 minutter før det skal ud i solen.

- Vælg solcreme der er parfumefri og som er svanemærket eller blomstermærket.

Kræftens bekæmpelse har udarbejdet gode råd til daginstitutioner, jeg skal sende dem til dig i en separat mail. De skriver blandt andet: "Børn i vuggestue skal ikke undgå solen. Men det er vigtigt, at de er beskyttet i solen, når uv-indekset er 3 eller mere".

Håber du kan bruge dette videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.