Svar: Afvænning fra sut?
27. marts 2015
Alder:
22 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :)
Din datter er endnu ikke fyldt 2 år, og det er helt okay og helt naturligt, at hun har brug for sin sut. Derfor skal hun ikke vænnes helt af med den nu, og som du nævner, så suttede du selv på tommelfinger.. Det er langt at foretrække, at hun har sin sut, fremfor at hun begynder at bruge sin finger. Især fordi tommelfingeren jo altid er der, og den kan hun sutte på i årevis - nogle helt op i skolealderen - og samtidig så er der risiko for stor tandpåvirkning, når hun sutter på tommelfinger.
MEN, når det så er sagt, så vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at minimere brugen af sut. Hun skal have sin sut, når hun skal sove, og hvis hun er meget ked af det og har brug for den ekstra trøst, men i løbet af dagen, når hun leger og I hygger, så bør hun faktisk ikke have sutten i munden. Det er vigtigt for hende sprog, men også vigtigt for hendes tandstilling…
Nogle gange kan det hjælpe at tilbyde et alternativ. Det er måske ikke sutten, hun har brug for, men lidt at drikke eller spise, og når hun så har brugt sin mund til at tygge osv. så glemmer hun behovet for sutten, afledes, har fået sit suttebehov/gumlebehov stillet på en anden måde.
En bamse, slaskedukke, sutteklud eller lignende - evt. koblet med sutten i starten kan nogle gange være en rigtig god idé. Så har hun stadig en substitut, som hun kan trøste sig med, berolige sig med. Hun kan også sutte på kluden, dukken eller bamsen, men det skader ikke tænderne på samme måde og vil ikke være konstant i munden. Så at forøge at introducere en substitut, der kan berolige på sigt, kan være en rigtig god idé.
En fast plads til sutten - vise hende, at nu lægges sutten i æsken, og her ligger den til hun skal sove. Så hun ved at sutten ikke er fjernet, men også lærer, at den ligger der. Nogle gange vil hun spørge efter den, og så kan I vise hende den, hun kan lige få lov til at sutte lidt på den, og så vil hun måske være klar til at lægge den igen.
Det samme kan du i princippet gøre, når I f.eks. er på legepladsen. Vise hende at æsken med sutten er med "sutten er her", og måske pjatte lidt med hende "din bølle, ikke sut nu, nu leger vi" eller lignende og aflede hende "kom nu prøver vi at rutsje, kom skat, så får du sutten bagefter" eller lignende.
At opfordre hende til at tage sutten ud af munden, når hun taler, vil også være vigtigt. I kan spørge, om I må få sutten, men det er ikke sikkert, at hun vil give jer den. Så kan I i stedet bede hende tage sutten ud, hun kan holde den i hånden, lægge den på bordet osv. Naturligvis sødt og kærligt, men simpelthen bede hende tage sutten ud af munden, så I kan høre og forstå, hvad hun siger. Det er vigtigt for hendes sproglige udvikling, at hun ikke vænner sig til at tale, imens hun har sut i munden:)
Så hun skal ikke afvænnes sin sut helt, men det er en god idé at minimere behovet, så hun stille og roligt lærer, at den ikke behøver være i munden hele tiden. Er hun oprigtigt ked af det og træt og skal puttes osv. så skal hun naturligvis stadig have lov til at få den:)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske