Afvænning fra sut?

27. marts 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Afvænning fra sut?

Kære Helen.

Denne gang et spørgsmål om afvænning fra sut. Min datter er meget glad for sin sut, hun har den i munden næsten hele tiden. Herhjemme. Ikke i vuggestuen, hvor de har "vænnet hende af" med den, der siger de, at hun sagtens kan undvære den.

Jeg har så også prøvet at komme ind på stuen, hvor hun var ked af, hun ikke måtte få sin sut og sit sovedyr, der skulle ligge ude i kassen. Jeg har indtil nu haft det sådan at så længe hun ikke var tryg i vuggestuen, måtte hun have sutten alt det hun ville derhjemme.

Nu er det sådan, at hun ikke snakker. Hun kan kun sige ca 5 ord rigtigt: far, hej, ja, av og kuk-kuk :-) min læge synes, hun skal til ørelæge, fordi hun nu burde have et "blomstrende sprog". Jeg har haft det sådan, at der er forskel på børn, hun er foran på alle andre områder og hun forstår og reagerer på alt, hvad jeg siger. Hun udviser heller ikke tegn på at have ondt i ørerne. Jeg har bare tænkt, at det kommer nok, men får det selvfølgelig tjekket og har fået tid her om ...

Annonce

... 3 uger.

Men spørgsmålet om sutten. Det går nu faktisk bedre i vuggestuen. Hun er blevet glad for den pædagog, der er kommet tilbage fra barsel, hun er også sød. Så jeg kunne sådan set godt begynde at vænne hende af sutten også derhjemme.

Men for det første har jeg det dårligt med det, så jeg vil høre dig din mening - er det ok at vente eller synes du også hun skal vænnes af med den nu? hvis jeg har gemt dem så de ikke er synlige hjælper det lige lidt, hun siger "mam-mam" (sut) i et væk og bliver ikke glad før vi finder den. Jeg har ikke prøvet at hun ikke måtte få den.

Hvis jeg skal vænne hende lidt af med den, har du så en god måde at gøre det på. For jeg ved, hun vil blive ked af det. I dag "glemte" vi at få den med på legepladsen, for lige at teste det lidt, og hun spurgte efter den hele tiden og blev ked af det flere gange, da jeg sagde den lå hjemme og hun jo så ikke fik den.

Jeg ved, jeg selv suttede på tommelfinger indtil jeg var ret gammel...

Med venlig hilsen
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder