Brev:
Afvænning fra sut?
27. marts 2015
Alder:
22 mdr.
Afvænning fra sut?
Kære Helen.
Denne gang et spørgsmål om afvænning fra sut. Min datter er meget glad for sin sut, hun har den i munden næsten hele tiden. Herhjemme. Ikke i vuggestuen, hvor de har "vænnet hende af" med den, der siger de, at hun sagtens kan undvære den.
Jeg har så også prøvet at komme ind på stuen, hvor hun var ked af, hun ikke måtte få sin sut og sit sovedyr, der skulle ligge ude i kassen. Jeg har indtil nu haft det sådan at så længe hun ikke var tryg i vuggestuen, måtte hun have sutten alt det hun ville derhjemme.
Nu er det sådan, at hun ikke snakker. Hun kan kun sige ca 5 ord rigtigt: far, hej, ja, av og kuk-kuk :-) min læge synes, hun skal til ørelæge, fordi hun nu burde have et "blomstrende sprog". Jeg har haft det sådan, at der er forskel på børn, hun er foran på alle andre områder og hun forstår og reagerer på alt, hvad jeg siger. Hun udviser heller ikke tegn på at have ondt i ørerne. Jeg har bare tænkt, at det kommer nok, men får det selvfølgelig tjekket og har fået tid her om 3 uger.
Men spørgsmålet om sutten. Det går nu faktisk bedre i vuggestuen. Hun er blevet glad for den pædagog, der er kommet tilbage fra barsel, hun er også sød. Så jeg kunne sådan set godt begynde at vænne hende af sutten også derhjemme.
Men for det første har jeg det dårligt med det, så jeg vil høre dig din mening - er det ok at vente eller synes du også hun skal vænnes af med den nu? hvis jeg har gemt dem så de ikke er synlige hjælper det lige lidt, hun siger "mam-mam" (sut) i et væk og bliver ikke glad før vi finder den. Jeg har ikke prøvet at hun ikke måtte få den.
Hvis jeg skal vænne hende lidt af med den, har du så en god måde at gøre det på. For jeg ved, hun vil blive ked af det. I dag "glemte" vi at få den med på legepladsen, for lige at teste det lidt, og hun spurgte efter den hele tiden og blev ked af det flere gange, da jeg sagde den lå hjemme og hun jo så ikke fik den.
Jeg ved, jeg selv suttede på tommelfinger indtil jeg var ret gammel...
Med venlig hilsen
Helle