Svar: Hurtig indkøring

2. februar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at Bertram er rigtig glad for vuggestuen, på trods af at han kun har været der ganske kort. Han nyder børnene, nyder alt hvad de kan lave, legetøjet, legepladsen osv. og siger "mere, mere, mere", når du vil have ham med hjem. Det er så dejligt!

Der er noget rigtigt i, at en indkøring ikke bør trække for langt ud. Når man er et lille barn, som Bertram er, så kender man ikke klokken, men forholder sig til tiden ud fra hvad der sker i løbet af dagen. Det er derfor en rigtig god idé at man forholdsvist hurtigt lader barnet både lege, spise og sove i institutionen, så han lærer at det er sådan rytmen er. Hvis du igennem en længere periode altid henter ham efter et par timer, så vil man nogle gange kunne opleve, at han ikke rigtig slapper af og begynder at tage del i dagen, men i stedet sidder og spejder mod døren, fordi du plejer at komme ind der. Når han oplever at dagen indeholder både leg, mad og søvn, så vil han ofte glide lidt lettere ind i dagligdagen…

Der er også noget rigtigt i, at du skal passe på ikke at blive hængende i institutionen, når du afleverer ham. Hvis du bliver for længe, så kan du risikere at signalere utryghed. Der må være noget galt med stedet eller pædagogen, siden du ikke vil gå. Derfor kan det ofte være bedre, at ...

Annonce

... du afleverer ham i favnen på en fast pædagog - på den måde signalerer du "nu går jeg og pædagogen tager over og passer på dig", så siger du farvel, vinker og pædagogen hjælper din dreng igang med dagen. Og når du så henter ham, så vil det være rigtig godt at bruge lidt tid sammen med ham, se nogle af de ting han har lavet osv.

Og når det er sagt, så er børn jo meget forskellige og nogle børn har rigtig meget brug for at mor eller far er der, hjælper med at møde den nye verden som institutionen er, bliver og snakker lidt, putter lidt osv. indtil de så er klar til at sige farvel - og andre børn har næsten ikke tid til at sige farvel, men går igang med at lege med det samme.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Da Bertram er så glad og tillidsfuld, som han er, så synes jeg, at du lige nu skal prøve at følge vuggestuens forslag, men være opmærksom på, at han måske i næste uge eller måske om 3 uger vil have brug for noget andet. Lige nu er alt spændende og nyt, men om et par uger går det måske op for ham, at det er hver dag og ikke bare et par timer en gang imellem, ligesom han kan blive ekstra træt og naturligt mangle overskud - og her skal du så naturligvis give ham kortere dage og følge de signaler han sender.

I det hele taget skal du forsøge at følge hans signaler :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

1000 tak for din brevkasse ... og tak for alle dine gode, hjertelige og ærlige svar.

Thilde, mor til Louie på 5 mdr.