Svar: Hurtig indkøring
2. februar 2015
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at Bertram er rigtig glad for vuggestuen, på trods af at han kun har været der ganske kort. Han nyder børnene, nyder alt hvad de kan lave, legetøjet, legepladsen osv. og siger "mere, mere, mere", når du vil have ham med hjem. Det er så dejligt!
Der er noget rigtigt i, at en indkøring ikke bør trække for langt ud. Når man er et lille barn, som Bertram er, så kender man ikke klokken, men forholder sig til tiden ud fra hvad der sker i løbet af dagen. Det er derfor en rigtig god idé at man forholdsvist hurtigt lader barnet både lege, spise og sove i institutionen, så han lærer at det er sådan rytmen er. Hvis du igennem en længere periode altid henter ham efter et par timer, så vil man nogle gange kunne opleve, at han ikke rigtig slapper af og begynder at tage del i dagen, men i stedet sidder og spejder mod døren, fordi du plejer at komme ind der. Når han oplever at dagen indeholder både leg, mad og søvn, så vil han ofte glide lidt lettere ind i dagligdagen…
Der er også noget rigtigt i, at du skal passe på ikke at blive hængende i institutionen, når du afleverer ham. Hvis du bliver for længe, så kan du risikere at signalere utryghed. Der må være noget galt med stedet eller pædagogen, siden du ikke vil gå. Derfor kan det ofte være bedre, at du afleverer ham i favnen på en fast pædagog - på den måde signalerer du "nu går jeg og pædagogen tager over og passer på dig", så siger du farvel, vinker og pædagogen hjælper din dreng igang med dagen. Og når du så henter ham, så vil det være rigtig godt at bruge lidt tid sammen med ham, se nogle af de ting han har lavet osv.
Og når det er sagt, så er børn jo meget forskellige og nogle børn har rigtig meget brug for at mor eller far er der, hjælper med at møde den nye verden som institutionen er, bliver og snakker lidt, putter lidt osv. indtil de så er klar til at sige farvel - og andre børn har næsten ikke tid til at sige farvel, men går igang med at lege med det samme.
Da Bertram er så glad og tillidsfuld, som han er, så synes jeg, at du lige nu skal prøve at følge vuggestuens forslag, men være opmærksom på, at han måske i næste uge eller måske om 3 uger vil have brug for noget andet. Lige nu er alt spændende og nyt, men om et par uger går det måske op for ham, at det er hver dag og ikke bare et par timer en gang imellem, ligesom han kan blive ekstra træt og naturligt mangle overskud - og her skal du så naturligvis give ham kortere dage og følge de signaler han sender.
I det hele taget skal du forsøge at følge hans signaler :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske