Svar: Syren i frugt og tandbørstning
13. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Syreskader på tænderne kommer normalt af, at man spiser eller drikker syreholdige produkter. Det kan være sodavand, juice, saftevand, spiser slik som f.eks. syrlige vingummier, drikker smoothies og spiser frugt.
Tandlægeforeningen har lavet en plakat, som viser hvilke fødevarer og drikke, der giver syreskader på tænderne - jeg vil se om jeg kan finde den og sende dig et link i en separat mail:)
I forhold til at undgså syreskader, så anbefaler tandlægeforeningen følgende:
- Begræns jeres datters indtag af sodavand, saft og juice (også de sukkerfri produkter).
- Giv hende almindelig postevand og mælk i stedet for.
- Skal hun tilbydes drikke som indeholder syre f.eks. juice, smoothies eller lignende, så er det vigtigt, at hun drikker det over kort tid. Og hun må gerne lære at drikke det af sugerør, så væsken ikke rammer tænderne.
- Når hun har spist noget surt, så giv hende rent vand at drikke og se om I kan få hende til at skylle munden med rent vand.
- Giv hende de syrlige drikke sammen med et hovedmåltid, hvor maden virker neutraliserende.
- Børst ikke hendes tænder lige efter, at hun har fået en syrlig drik, spist noget syrligt eller kastet op - det sliber på tandemaljen. Skyl i stedet munden med vand.
- Børst ikke hendes tænder lige før hun skal spise noget syreholdigt. Så fjerner I den hinde, der beskytter emaljen mod ætsning.
Jeg kan desværre ikke finde nogen præcis tidsangivelse for, hvor længe der skal gå mellem indtag af f.eks. frugt og tandbørstning, men jeg håber du kan bruge ovenstående videre:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske