Svar: Navneforvirring
13. januar 2015
Alder:
10 mdr.
Kære mor til en smuk datter
Det er rigtig dejligt, at I har flere smukke navne af vælge imellem og i princippet er der ikke noget i vejen for, at jeres datter hedder begge navne. Det kan være meget praktisk, at hun har et par navne at vælge imellem - måske vil hun selv træffe et valg en dag:)
Jeg har jævnligt mødt børn, hvor der på deres klasselister står et andet navn end det navn de kaldes - altså på listen står deres fulde navn, men kaldenavnet er mellemnavnet. Det giver lidt forvirring lige der, hvor man læser klasselisten op, men ret hurtigt, så bliver der jo sat en streg under midternavnet, og alle ved, at det er kaldenavnet.
Jeg har også jævnligt mødt børn, som f.eks. i skolen går under et navn, men til deres fritidsaktiviteter går under mellemnavnet. De kan være praktisk, hvis flere hedder det samme. Hvis der nu er flere piger som hedder Sophia, så er det praktisk at jeres datter også er vant til at hedde Eleanor - måske vil hun foretrække dette - fremfor at blive kaldt f.eks. "Sophia S" eller "lille Sophia", "store Sophia", hvis du forstår, hvad jeg mener.
I skal naturligvis blive enige om, hvad I vil kalde hende, men der er ikke noget i vejen for at I bruger begge navne - I princippet kan hun jo blive kaldt begge dele, ligesom hvis hun hed "Anne Mette", "Marie Louise", "Caroline Mathilde" osv. Og en gang imellem så bruger I kun det ene navn og andre gange det andet. Hun vil måske også få et kælenavn, som bliver det I kalder hende hjemme.
I må dog lige tage en snak omkring, hvad navn I bruger, når I fortæller andre, hvad hun hedder og hvad I fortæller hende, at hun hedder:) I er nødt til som forældre at være enige om, hvad jeres datters navn er...
Håber I kan bruge disse tanker lidt videre...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske