Svar: Lidt spørgsmål om tøj
24. september 2014
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine spørgsmål:)
Det lyder super dejligt med en halsedisse i uld. Den vil varme din dreng på halsen og på brystkassen, når han er ude at lege, og den må han gerne få på. Det anbefales netop at bruge en halsedisse i stedet for et halstørklæde. Et halstørklæde kan netop hænge fast. Et tørklæde sidder også ofte uden på jakken eller flyverdragten, hvor en halsedisse sidder under overtøjet.
En charmeklud-hagesmæk… hmmm. Umiddelbart tænker jeg at han ikke burde hænge fast med en sådan, men der kan naturligvis være forskel på, om den bindes med en knude eller lukkes med en trykknap. Teoretisk set, vil en klud, der er lukket med en trykknap jo nok gå op, hvis han hænger i noget, hvor en klud, der er lukket med en knude kan stramme mere til…
At vaskepulver er kompakt betyder at det ikke er flydende vaskepulver. Det vil sige at vaskepulveret er lavet i "pulverform".
Når du fylder vaskemaskinen helt op, når du vasker, så sparer du på vandet og på strømmen, og det er bedre for miljøet og for pengepungen. Samtidig slider det ikke så meget på tøjet, hvis det ikke vaskes så tit. TÆNK har en gang lavet en test, som viser at tøjet bliver ligeså rent, hvis man fylder maskinen op, som hvis man vasker en halvtom maskine.
Med hensyn til hurtigprogram, så tænker jeg at det sandsynligvis vil være nok. I hvert fald skriver miljøstyrelsen i deres "tips om vask og vaskemidler", at man skal springe forvasken over. Det betyder at vasken naturligt bliver kortere. Hvis du derudover har en særlig "hurtig knap" på din vaskemaske, så tør jeg dog ikke svare på, om tøjet her bliver ligeså rent, som hvis du kører et længere program.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske