Svar: Trøstning mor/far

20. august 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marie

Stort tillykke med jeres lille pige og velkommen til :) Hvor er det dejligt, at far har haft mulighed for at være hjemme de første fire uger! Det lyder til at have været en rigtig god start for jeres familie :)

Du har ganske ret, når du oplever, at jeres datter kan blive lidt overstimuleret i løbet af dagen og derfor græder lidt mere om aftenen og kan virke lidt svær at trøste. Og jeg vil anbefale jer begge meget at læse min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg blandt andet beskriver det udviklingsspring, der ligger her ved 5 ugers alderen. Bogen går fra nyfødt - de første timer - og til jeres datter er 3 år gammel.

Jeres datter er stadig så lille, at hun ikke kan lukke lyde ude. Hun hører ligesom alt hvad der foregår omkring hende. Hvis du hører radio, så hører du f.eks. et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen der fænger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste ... Den evne har spædbørn børn ikke - de hører det hele og kan dermed ikke lukke af for lydene.

Det er derfor vigtigt at medtænke, at du om dagen skal prøve at skabe ro omkring hende. Det er vigtigt at TV og radio ikke kører hele tiden, ligesom du meget gerne må lade hende sove i soveværelset eller trille hende ture med barnevognen. Det er ikke fordi du skal hviske og liste rundt, men du skal medtænke, at hun kan have brug for at blive skærmet om dagen, netop for ikke at blive for overtræt om aftenen.

Det er helt naturligt, at du er den bedste til at trøste hende. Hun kender dine lyde, din varme, din vejrtrækning, din stemme, dit hjerte osv. fra tiden i livmoderen og hun føler sig naturligt tryg, når hun ligger i din favn. Det minder om den tid hun lå i din mave og hun falder naturligt bedst til ro og hun sover bedre, når hun kan høre dig og mærke dig helt tæt på. Det er helt naturligt for hendes alder.

Det er ikke nogen god idé at lade far tage over, hvis I kan fornemme ...

Annonce

... at mor kan få hende rolig på kort tid. Det er vigtigt, at I lytter til hende og hendes behov. Men far må naturligvis meget gerne sidde med hende og være om hende - det fungerer dog bedst, når hun har spist og har overskud til at pludre og lege. Far må meget gerne putte, kramme, kysse, bære hende rundt og bare være med hende - hun vil elske det og det samme vil han:) Far kan naturligvis også skifte hendes ble, give hende bad osv. så det er noget de to også gør helt naturligt sammen. Far kan bare ikke amme og er hun ked af det og I fornemmer, at mor bedst kan trøste, så er det mor, der skal trøste hende:)

Du vil måske begynde at fornemme, at hun stille og roligt kan få svært ved at falde til ro hos dig, fordi du dufter af mælk. Hun kan altså godt vise tendens til at ville die hos dig hele tiden - hvis det er et reelt behov, så skal hun naturligvis lægges til brystet, så hun får den mælk hun skal have og din mælkeproduktion tilpasser sig hendes behov, men hvis hun søger igen og igen og du ved, at hun er fyldt rigtig godt op med mælk, så kan det nogle gange være en god idé at lade far tage over. Når far sidder med hende, har hende liggende på brystkassen, så kan hun mærke hans varme, hans vejrtrækning, han ro og høre hans hjerte - ligesom hun kan hos dig - men han dufter ikke af mælk og derfor vil hun måske kunne falde bedre til ro hos ham en gang imellem, hvilket I naturligvis skal udnytte.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når hun falder bedst til ro hos mor, så er det altså mor, som skal tage hende og trøste, betrygge og berolige. Men når hun har glæde af fars ro, så skal far tage over og være der for hende - på den måde kan I begge komme til:) Og jo mere far og datter kan hygge sig sammen, putte sammen og være sammen, når far er hjemme, jo mere vil de to også lære hinanden at kende og jo lettere vil far naturligt kunne tage over, hvis mor ikke er der til det :)

Håber du/I kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)

Rigtig god weekend og glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder