Svar: Rengøring af skamlæber
7. august 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Når du vasker din datter forneden, er det vigtigt, at du vasker forfra og bagud. Det er vigtigt for, at der ikke kommer afføring og bakterier fra endetarmen ind i skeden og urinrøret.
Hvis der er tegn på afføring, så skal det vaskes af - også hvis det er blandet sammen med det sekret eller udflåd, der kan komme fra skeden. Her må du gerne sprede skamlæberne og fjerne det forsigtigt.
Det er helt naturligt, at der kan komme noget helt hvidt udflåd. Det er måden skeden renser sig på. Kommer der meget, kan du godt fjerne det, men som udgangspunkt skal du ikke fjerne det sekret eller udflåd der kommer. Hvis du vasker hende for meget, så risikerer du at slimhinderne i og ved skeden tørrer ud, at hun bliver rød, og at det kommer til at svie og gøre ondt.
Du må gerne bruge en mild flydende intimsæbe til at vaske hende med. Måske bruger du en til dig selv f.eks. Vivag - den kan du også bruge til din datter. Vask altid efter med rent vand.
Når hun er i karbad, vil hun blive naturligt ren, og når du skifter hende og hun kun har tisset, så behøver du ikke vaske hende.
Håber du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke:)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske