Svar: At være overvældet

7. august 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære søde du

Tak for dit brev :)

Jeg har den helt klare holdning, at man skal få et barn mere, når man virkelig har lyst til at få et barn mere - når man nærmest ikke kan lade være! Og hos jer, er tiden til et barn mere ikke nu.

Jeres dreng er kun godt 1 år gammel og som du selv skriver, så er der så mange ting, der spiller ind og som taler imod at få et barn mere. Blev du gravid, så skulle den lille ny naturligvis være velkommen, men hånden på hjertet, så ser jeg ikke nogen grund til at planlægge et barn mere med den historie I har med jer og de ting som I allerede ved ligger ud i fremtiden.

Det er dejligt at have søskende, bestemt - men det er bestemt ikke synd at være enebarn. Begrundelsen for at få flere børn skal ikke være "for børnenes skyld", men fordi man som forældre har lyst og overskud til det. Det allervigtigste for børn er at have forældre, som elsker en og som er der for en. At I kan være der fysisk og mentalt for jeres lille dreng og være der 110 procent - det er det som er vigtigt.

Førhen sagde man at enebørn var egoistiske, enspændere osv. og at børn med søskende naturligt ville være mere sociale og bedre til at tage hensyn til andre. Sådan er det ikke. Man kan jo sagtens give sit enebarn mulighed for forskellige sociale kontakter, modspil fra andre børn, jævnaldrene børn. Jeg synes ikke enebørn er egoistiske eller enspændere, jeg synes enebørn ofte er ...

Annonce

... selvstændige og meget modne og jeg oplever ikke, at de mangler kammerater og går meget for sig selv. Jeg tror på, at børn skal mødes og anerkendes og jo mere man som forældre er i stand til det, jo mere vokser vores børn og jo højere selvværd får barnet. Det handler ikke om at man er flere søskende, men om hvordan børn mødes af deres forældre.

Jeg synes du skal prøve at finde roen i dig selv omkring det at have et barn. At det vigtigste er, at I har det overskud til jeres dreng, som han har behov for, og at I nyder det at være forældre til ham. Og så må I tage tingene som de kommer. Når alt kommer til alt, så er der jo ingen der siger, at verden ikke ser anderledes ud, når han er blevet 4 år - og så kan I måske få en til der. Det kan også være, at I til den tid nyder den frihed det så er at have en stor dreng, at rejse med ham, opleve ting med ham på en helt anden måde og bare slet ikke har lyst til at starte forfra med en lille ny. Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men du skriver at alderen er imod jer, - i dag er der dog mange, som får børn op i 40´erne:)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro - og tro mig, når jeg siger at det bestemt ikke er alle der med en 1 årig hjemme, har lyst til og behov for at få en til. Det kan godt være at mange i jeres omgangskreds er gravide igen, men der er bestemt også mange, der har det som dig.

Stort knus med på vejen og fortsat god dag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder