Svar: Pasning af familien og pyldret mor

8. juni 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor :)

Tak for dit brev :)

Det er et rigtig dejligt brev du sender, for det er tydeligt at intet er mere vigtigt for dig end at Bertram har det bedst muligt og du vil gøre alt det bedste for ham - og det gør du allerede. Du har så mange fine overvejelser og vælger med både hoved og hjerte. Det er naturligt hårdt at skulle aflevere ham, især når du mærker at han er ked af det - men du forklarer, sætter ord på, du spejler ham, viser ham din forståelse, du guider og hjælper ham, har lavet et lille album til ham, du opmunterer signalerer at det er helt fint, at du er helt tryg og at det kan han naturligt også være.

Derhjemme mærker du at han naturligt søge dig lidt ekstra. At han har rigtig meget brug for dig - og det lader du ham have. Du giver ham den ekstra nærhed, er der for ham, når han skal sove, lader ham sidde lidt ekstra på skødet, støtter, hjælper, giver ham den ekstra omsorg, lader ham putte lidt mere med sine bamser osv. Det er alt sammen rigtig fint.

Selvom han er glad for din dagplejer, det er familie og I kender hinanden rigtig godt, så er det naturligt svært for ham at blive afleveret. Man taler om at børn har et dobbeltsocialiseringsrum. Det er der hvor de to verdener mødes - dagplejen og hjemmet. Det er svært at skifte situation. Din dreng har svært ved at blive afleveret og kan også på samme måde have det svært, når du henter. Det er helt normalt.

Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted. Og når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og ...

Annonce

... konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret og også når man bliver hentet - og hos jer, altså lige nu svært at du afleverer og går:)

Han lyder tryg og han er et godt sted, han reagerer helt normalt og lyder til at være en sundt udviklet dreng på alle måder. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at du skal aflevere ham en hel dag til pasning hos faster og onkel - netop når han lige nu også skal køres ind i dagpleje. Jeg er dog ret overbevist om, at han godt kan klare dette og de vil, som du skriver, være rigtig glade for at passe ham og vil være rigtig gode ved ham:)

Jeg hælder derfor mest til dit pasningsforslag nummer 1. At du som udgangspunkt lader ham blive passet som planlagt og nyder din fars fødselsdag. Lad være med at ringe til faster og onkel. Lad dem sende dig en sms undervejs, så du lige får en melding om hvordan det går.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis det så viser sig, at jeres dreng bliver rigtigt ked af det, så kan du naturligvis vælge at tage ham og være der, når han skal puttes - men dette synes jeg skal være afhængigt af situationen lige netop den aften. Jeg tænker at hvis han er glad, hygger sig og har det godt, så vil han godt kunne blive ekstra forvirret og ked af det, hvis du pludselig dukker op og derfor skal du kun tage hjem, hvis han tydeligt har behov for sin mor - og det kan faster og onkel vurdere og så give dig besked.

Jeg går ud fra at du sover hjemme og derfor vil kunne være der for ham, hvis han vågner i løbet af natten eller når han vågner om morgenen. Det vil være rigtig dejligt for ham at du der er hjemme igen, så han starter med at have sin mor hos sig, når han vågner og en ny dag starter:) Og det vil også være dejligt for dig:)

Rigtig god fest!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger