Svar: Vægt og højde
23. maj 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Du skal være opmærksom på, at du inde på medlemssiderne kan oprette livets bog, hvor du kan indtaste din datters vægt- og længdemål fra fødslen og til nu. Så kan du se, hvordan hun ligger på kurverne :)
Tommelfingerreglen er at din datter helst skal fordoble sin fødselsvægt før hun bliver 5-6 måneder og gerne tredoble sin fødselsvægt før hun bliver et år.
Derudover håber jeg, at jeg kan fjerne lidt af dine grublerier ved at fortælle dig at den gennemsnitlige vægtøgning (det betyder at nogle børn tager lidt mere på og andre tager lidt mindre på) er 410 gram om måneden i 6-7 måneders alderen for piger. Den gennemsnitlige længdevækst i 6-7 måneders alderen for piger er 1.5 cm.
Ud fra dette, så har din datter altså taget på fuldstændig som gennemsnittet og er måske vokset en anelse mindre i længden - men det er svært at måle længden helt præcist og det er stadig helt indenfor normalområdet :)
Så ro på - det lyder helt fint og hun er som lægen har sagt helt perfekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske