Svar: Hudproblemer og barn nr. 2

22. maj 2014

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Og stort tillykke med at I venter jer en lillesøster - hvor dejligt! :)

Blebørn vil naturligt være særligt udsatte for at få en rød, irriteret og nogle gange næsten hudløs numse. Der kan komme blærer, rifter osv. hvor der til sidst går hul på huden. Det skyldes ofte brugen af ble, samt syren fra urin og afføring.

Du skriver at I bruger Libero hjemme og et andet blemærke hos dagplejer og at dette er svanemærket. Det er vigtigt at vælge en ble uden parfume, lotion, aloe vera eller lignende. Har I skiftet ble inden for den sidste måned? Har han altid brugt Libero, men er nu begyndt at bruge en anden slags hos dagplejer? Det første man må overveje er altid om det er noget i bleen, som han reagerer på, og er der det, vil man ofte se en reaktion, når man begynder at bruge en anden ble. Den nye ble kan også være for tæt, så der ikke kommer luft nok til numsen. Måske skal I prøve at holde jer til en type, for at se om det gør nogen forskel.

Det lyder som en god idé at forsøge med skumklude i stedet for vådservietter, for at se om synderen er her. Vær dog opmærksomme på at skumklude også findes i forskellige typer, hvor nogle kradser og andre er langt mere bløde og lækre.

Mad han spiser kan naturligvis også spille ind. Syren i grøntsager, frugter osv. kan godt påvirke huden - om kernerne fra rugbrødet kan kradse, tvivler jeg nu lidt på. Men du kan naturligvis prøve at give ham rugbrød uden kerner i en periode, for at se om det gør en forskel :) Hvis han har tendens til lidt tynd mave, så vil dette også kunne påvirke ekstra og hans mad skal måske sammensættes lidt anderledes.

Har han tendens til tør hud eller børneeksem, så vil hans hud være særligt følsom og det kan også gøre at der ikke skal så meget til, før han så reagerer i bleområdet. Det er her vigtigt at sørge for en god hudpleje, så hans hud ikke bliver så tør, at den derfor sprækker.

Det lyder ikke som om at han har ...

Annonce

... svamp, men derimod måske varmeknopper og små rifter. Varmeknopper kan godt klø og måske klør han sig, så han derved får rifter i huden? Læg mærke til om han "gnupper" numsen, når han f.eks. sidder på gulvet, fordi det måske klør på hans baller. Hvis det er tilfældet, så vil det måske hjælpe ham at løbe lidt rundt uden ble, når I er derhjemme, så der kommer lidt luft til...

I kan købe forskellige cremer på apoteket alt efter hvad problemstillingen er. Et gammelt husmoderråd er kogt-vands-klude. Her skal du tage noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klippe nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på din drengs numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem hans baller og udenpå ballerne, der hvor hans hud synligt er generet. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående på puslebordet. Så kan du lave en ny portion klar hver dag.

Der bruges ikke nogen form for salve eller creme sammen med kludene og det er vigtigt at skifte kludene, smide ud og lægge nye på ved hvert bleskift.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være et forsøg værd :)

Med hensyn til at I nu venter lillesøster, så bliver der jo knap 2 år imellem jeres børn og han vil på mange måder være en lille dreng, når lillesøster kommer - og det skal der naturligvis være plads til. Det vil være begrænset, hvor meget I kan forklare ham og forberede ham, men I kan godt finde billedebøger der handler om at blive storebror og på den måde læse lidt for ham. Det kan være en måde at forberede ham lidt på, ligesom I naturligvis på sigt også skal fortælle ham at mor har en baby i maven og vise ham andre babyer, så han ved hvad en baby er. Men ellers må I naturligvis tage det som det kommer, når lillesøster er der :)

Du kan også selv læse lidt, og jeg vil anbefale dig at læse bogen "Barn nr. 2" af Lykke Møller Kristensen.

Håber dette hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder