Svar: Opstart i institution, ernæring og lure
18. april 2014
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg tænker umiddelbart, at det nok passer fint at vække sit 9-10 måneders barn senest kl. ca. 7, hvis ikke barnet vågner af sig selv. Stille, roligt, kærtegne, vække blidt og tage barnet op, sidde lidt, holde om, lægge det på puslebordet, hjælpe med vask, bleskift og påklædning og så spise morgenmad ca 7.30. Jeg tænker altså, at det godt kan tage ca. en halv time at gøre sit barn klar - vågner barnet tidligere og af sig selv, er det naturligvis fint :)
Jeg tænker også at de fleste børn i denne alder vil være parate til at sove formiddagslur ca. 9.30, altså efter ca 2.5 times vågenhed (nogle lidt før, andre lidt senere) og når jeres datter starter i institution, så vil hun naturligt både blive aktiveret og få en masse nye stimuli og oplevelser, som på den ene side kan være med til at holde hende vågen og på den anden side også gøre at hun bliver ekstra træt. Og da hun plejer at sove et sted mellem 9-11, så vil det sandsynligvis komme til at passe fint ind med den rytme, som institutionen har.
Hun skal stadig have sine to lure dagligt. Det hører med til hendes alder og der er ganske givet flere børn, som skal puttes til formiddagslur, hvor jeres datter så på sigt bliver puttet sammen med dem. Hun har brug for det afbræk i løbet af dagen som lurerne giver hende og ja, hun vil naturligt derfor ikke lege og være meget aktiv i løbet af formiddagen, fordi hun her sover lur - men hun vil stadig opleve at gå i vuggestue og hun vil spejle sig i de andre børn og i det de gør - også når de puttes samtidig alle sammen. Så kommer hun naturligt til at føle sig som en del af gruppen der sover lur:)
Nogle gange vil børn begynde at sove lidt længere lure, når de starter vuggestue, fordi de bliver ekstra trætte af alt de de oplever og derfor sover mere - og andre gange vil man opleve at de begynder at sove mindre, fordi alle oplevelserne gør, at de har svært ved at koble fra og drømmer ekstra meget og derfor vågner … og der skal være plads til begge dele. Derfor er det rigtig dejligt at den institution jeres datter starter i netop giver plads til, at børn kan have forskelligt søvnbehov.
Der skal være plads til at søvnen kan ændre sig i indkøringsperioden, men hen af vejen vil det naturligvis være rigtig godt at hendes rytme følger vuggestuens rytme og dagligdag og jeg tænker at dette kommer til at ske helt automatisk. Det bliver helt naturligt for hende, at komme i vuggestue, blive sat ved bordet, spise formiddagsfrugt eller lignende kl 9, hvor de har samling og derefter blive puttet til sin formiddagslur. Og på samme måde komme op, lege, være aktiv og spise frokost sammen med de andre børn, hvorefter hun så puttes til en middagslur. Der er masser af oplevelser for hende, selvom hun skal have sine lure i løbet af dagen. Og det gør ikke noget hvis hun i starten er mest vågen, der hvor der er mest ro i huset, så kan hun måske bedre overskue det hele og der er pædagoger, som naturligt har bedre tid til at tage sig af hende :)
Jeres datter starter normalt dagen omkring kl. 6.30 - og det er helt fint. Det betyder naturligvis at hun godt kan have brug for sin formiddagslur ca. kl 9, hvor der jo i vuggestuen vil være samling og formiddagsmad, men jeg tænker at det kan hun godt klare. Hun vil jo naturligt blive aktiveret ekstra af alle de nye oplevelser og vil derfor ikke falde i søvn midt i samling, men det vil passe fint at blive puttet ca. 9.30. Og måske vil netop det at hun starter i vuggestue begynde at ændre på hendes rytme, så hun måske også begynder at stå lidt senere op om morgenen og derfor bedre kunne holde sig vågen om formiddagen, det må tiden vise :) Og viser det sig, at hun i starten slet ikke kan holde sig vågen, men er klar til at sove kl 9, så må hun naturligvis puttes der. Det er en overgang.
Mit forslag til en dagsplan, som kan passe ind i vuggestuens rytme, kunne se således ud:
Vågner kl. 6 og kommer ind til jer og putter og I står så op ca 6.30
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop. Hun sover her måske ikke mere end 45-60 minutter, vågner af sig selv. Til gengæld sover hun så forhåbentlig lidt længere middagslur og kan måske også puttes lidt før hun normalt bliver puttet, så det passer ind i vuggestuens rytme.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Frokost - rugbrødshapsere med forskelligt pålæg eller varm middagsmad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 13-13.30 - altså tidligere end hun gør derhjemme lige nu, men det løser sig måske, hvis hun på grund af indkøring og nye indtryk begynder at sove kortere om formiddagen… Det kan også være at hun er putteklar til middagslur tidligere netop fordi hun får så mange nye indtryk
Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende. Nogle gange vil hun vågne og få eftermiddagsmad i vuggestuen, andre gange vil hun sove og først få det, når I kommer hjem…
Aften 18: Børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Vågner evt og har brug for en ekstra flaske, men hvis ikke hun gør, så er det helt fint at lade hende sove uden. Jf. tidligere brev omkring behov for mindst 400 ml mme dagligt…
Jeg kan godt forstå at du er lidt urolig for indkøringen, for det er jo en helt ny situation for jer alle og det er begrænset, hvor meget I kan planlægge og hvor meget I kan forberede jer på. Det er dog en rigtig god idé at forsøge at skabe en dagsrytme, som passer nogenlunde ind med vuggestuens rytme og jeg tænker at det er muligt, med den rytme jeres datter allerede har.
Jeg tænker også at det ikke gør spor, hvis jeres datter det første stykke tid sover lidt forskudt og er mere sammen med de voksne end alle børnene. Det er helt okay, for hun har jo brug for at vænne sig til det hele og skal også have tid til at knytte sig til de voksne, så hun lærer at bruge dem, når mor og far ikke er der til at trøste og berolige. Her i starten skal hun ikke bruge en masse kræfter på at lege og være sammen med alle, men i stedet på at finde ud af at være der, vænne sig til hele den nye verden, som det naturligt er for hende.
Det vil være helt fint at komme og være med fra morgenstunden, som I har aftalt at forsøge nu. Det kan også være en idé at komme senere, når hun har sovet sin formiddagslur. Så kan hun evt. prøve at spise frokost sammen med de andre og opleve dette og når det så er sovetid, så kan far trille hjem med hende igen.
En indkøringsplan kan se sådan her ud:
2-3 dage, hvor mor eller far er med hele tiden, signalerer ro, taler med de andre børn og voksne og viser jeres datter, at her er hyggeligt og dejligt at være. Så hun er helt tryg ved stedet. Det gør ikke noget, at alle børn ikke er vågne på det tidspunkt, hvor I besøger vuggestuen, det vigtige er at jeres datter mærker, at I er trygge og at hun derfor kan være tryg og at hun lige møder stedet sammen med jer.
2-3 dage, hvor I øver at vinke og gå kortvarigt, lader jeres datter prøve at spise alene med de andre, lader hende blive skiftet af en anden voksen. Hvor hurtigt I skal gå efter aflevering afhænger af, hvordan hun reagerer. Det kan nogle gange være godt at være der lidt tid først, så hun får lov til at lande og kommer igang med at lege, hvorefter I så vinker og går, andre gange vil det være godt at aflevere hende i favnen på en pædagog, vinke og gå med det samme. Hos jer vil det måske fungere rigtig godt, hvis I kunne aflevere hende, når det er tid til samling og formiddagsmad, så kan hun sættes ved bordet, kan gå igang med sin mad og I kan vinke farvel og gå.
2-3 dage, hvor I træner længere tids fravær, lader jeres datter spise og lege med de andre, blive puttet og taget op af en anden voksen. Og hvor I forældre så kommer, når jeres datter har oplevet både at spise og at sove på stedet og naturligt bliver glad for at vågne og se at mor eller far er der igen :) Det kan godt være, at I hos jer forholdsvist hurtigt kan nå til dette stadie - netop hvis I afleverer hende, så hun kan være med til samling og derefter bliver puttet af en pædagog. Så kan I til at starte med komme og hente hende, når hun har sovet formiddagslur, men stille og roligt udvide til først at hente hende, når hun har spist frokost, sovet middagslur osv.
I skal naturligvis hele tiden prøve at pejle ind på hendes behov. Nogle gange går det rigtig fint med indkøringen i starten og I kan aflevere hende hurtigt, hun leger, er glad og det virker til at gå over alt forventning og så pludselig efter 3 uger, så bliver hun rigtigt ked af det. Det kan virke som om at det går op for hende, at det er hverdag og det er hårdt og ikke kun sjovt og nyt … og det vil naturligvis være rigtig godt, hvis I har mulighed for at være lidt fleksible og tilpasse det hele efter hendes behov og de signaler hun sender…
Det vil være en rigtig god idé at I øver at sige "farvel og goddag" i hverdagen. At du og jeres datter f.eks. siger farvel og vinker i vinduet eller lignende, når far kører - så I på den måde træner lidt det samme som vil ske, når hun skal afleveres i vuggestue.
Det vil også være en rigtig god idé at lege "borte-tit" med den alder hun har, fordi det er med til at give hende lidt fornemmelse af, at I ikke er forsvundet helt, selvom I ikke kan ses:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med indkøringen:)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske