Svar: Det der svøb

31. marts 2014

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karen

Stort tillykke med lillesøster :)

I livmoderen er det lille barn tæt omsluttet og i takt med at barnet vokser og pladsen bliver mere og mere trang, så vil barnet naturligt føle modstand, når de bevæger sig, forsøger at ændre stilling, flytter på arme og ben. Og de fleste børn vil derfor nyde at blive svøbt, når de kommer ud. Det minder dem om tiden i livmoderen og det gør dem trygge.

I livmoderen bliver barnet naturligt også vugget og bevæget. Når man som mor går rundt, så vugges barnet stille og roligt af moderens bevægelser - og derfor vil de fleste spædbørn også nyde, når man går rundt med dem, vugger dem. Det vil gøre dem rolige, det virker genkendeligt og dermed trygt.

I livmoderen er der også masser af lyde - lydene fra moderen tarme, blodet der flyder, hjertet der slår, vejrtrækningen osv. Og rigtig mange spædbørn har derfor også glæde af "livmoderlyd", når de er spæde.

Og ofte vil det virke rigtig godt, hvis man kombinerer disse ting, altså både svøber barnet, vugger det, og skaber en fast beroligende lyd. Det kan være "ssh-shh-ssh" eller det kan være en app eller en CD med lyd, en bamse osv. som kan frembringe beroligende lyde.

Det er vigtigt at svøbe rigtigt - det betyder at svøbet skal være stort nok og man kan bruge en bestemt "svøbeteknik". Du kan i bogen "Svøb dit barn" af Kirsten Sellin se hvordan - den kan evt. lånes på biblioteket.

Det er vigtigt at du er opmærksom på at din lille pige er mæt og parat til at blive svøbt, klar til at skulle sove, når du forsøger. Og det kan være en rigtig god idé at du først svøber hende og derefter ammer hende - eller evt. ammer, svøber og ammer igen, så hun ammes imens hun er svøbt. Det kan gøre ...

Annonce

... hende mere rolig og lettere derefter at putte hende. Dertil kommer at børn der er sultne, børn som har brug for mælk, ofte ikke vil lade sig svøbe :)

Du skal også være opmærksom på at hun ikke har det for varmt og derfor protesterer mod svøbet, ligesom du skal være opmærksom på at hun ikke har ondt i nakken, skuldrene, armene - og derfor kan protestere mod svøbet, fordi hun netop har ondt...

Nogle børn har også svært ved berøring. Deres hud er meget følsom og det kan virke ubehageligt på dem, hvis man aer dem, kærtegner dem - hvorfor de ofte også vil protestere mod at blive svøbt...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og ja - så er der natutrligvis også børn, som bare ikke er glade for svøb og hvor man ikke ved hvorfor, men sådan er det bare, og det er naturligvis helt okay. Så hvis du forsøger at svøbe efter alle forskrifter, og lillesøster bare ikke bryder sig om at blive svøbt, så må det være sådan. Jeg synes ikke, du skal kæmpe med hende om det. Glæd dig så i stedet over, at hun er blevet rigtig glad for sin slynge - den er rigtig god og giver lidt samme nærhed og tryghed som slyngen, men giver hende også plads til at bevæge sig på en anden måde og det er fint.

Børn er forskellige og nogle børn er glade for svøb og andre er ikke :) Og din datter behøver ikke være svøbt, når hun skal sove, hvis hun falder fint i søvn uden og sover godt uden svøb, så er det super. Faktisk anbefaler Sundhedsstyrelsen at man er særligt opmærksom på ikke at iklæde barnet for meget tøj eller putte dem i soveposer osv. som kan gøre at de bliver for varme, når de sover, af hensyn til risikoen for vuggedød.

Jeg håber, du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende og glæder mig til at følge jeres lille familie fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far