Svar: Pasning - 18 mdr.
26. februar 2014
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og så håber jeg at det kan være med til at give jer en fornemmelse af, hvad der vil være det bedste valg for jeres datter.
Jeres datter er født 6 uger før tid og har været præget af dette. Især indtil hun blev et år, men stadig beskriver du hende som særligt sensitiv. Man skal være opmærksom på at børn født mellem uge 34 og 36+6 kan have behov for ekstra støtte og visse hensyn. Det betyder ikke at man skal "gøre em syge", men man skal modsat heller ikke give dem flere udfordringer end de magter - det er bedre at give dem den tid og ro de behøver - også selvom de så måske skal have lidt mere tid end andre.
Det er også sådan at børn der er født for tidligt ofte vil udvikle sig lidt i ryk. Det vil sige, at hun måske i en periode kan virke udviklingmæssigt lidt forsinket sammenlignet med andre børn på samme alder - og så vil der være en periode, hvor hun indhenter og "når op på niveau", og så vil man ofte opleve, at der kommer en periode, hvor hun måske igen har brug for mere tid og ikke udvikler sig helt i samme tempo, men stille og roligt "når op på niveau" og igen en periode, hvor man så føler at de andre børn "vokser fra hende". Det skal ikke forstås negativt, det er mere for at gøre jer opmærksom på, at hun naturligt i kraft af sin for tidlige fødsel godt kan have brug for mere tid og mere ro i perioder og at det er okay.
Man anbefaler ofte dagpleje til for tidlig fødte børn. Dette fordi det er et mere roligt og stille miljø og samtidig vil det færre antal børn også mindske risikoen for infektioner og forskellige sygdomme. Visse dagplejere har også fået kursus i at passe børn født før tid og har står interesse for dette og støtter og ser børnene rigtig godt, møder deres behov.
I en vuggestue vil der naturligvis være uddannede pædagoger, som vil være super gode til at vurdere barnet, støtte barnet, stimulere barnet osv. men der vil naturligt ikke være samme ro og der vil ofte ikke være tid til på samme måde at tage særligt hensyn til det enkelte barn.
Det er naturligvis ikke alle børn der har det bedst i dagpleje og det kan sagtens være at jeres datter nu er så gammel, at hun vil stortrives i vuggestuen, med flere børn osv. At hun ikke påvirkes af det højere støjniveau, at hun klarer indkøringen og overgangen rigtig fint ... Det er kun jer, der kan vurdere det. Og det er jo det, som er jeres udfordring lige nu - I ved hvad I har, men ikke hvad I får og det er altid rigtig svært. I ved at hun trives i dagplejen - det har været en lang og svær indkøring, hun har været der i godt et halvt år og nu trives hun - det taler for at lade hende forsætte der. I ved dog ikke om vuggestue kan være ligeså godt og måske vil det være det - I kan ikke vide det uden at prøve det af...
Så hvad skal I gøre? Jeg synes I skal prøve at tale med lederen af vuggestuen og høre hvordan indkøring vil foregå og forklare at jeres datter er født før tid og de udfordringer I har haft med indkøring i dagpleje. Jeg synes I skal prøve at tale med lederen om, hvorvidt hun skønner at vuggestuen vil kunne være der for hende og give hende det hun har behov for - eller om lederen måske skønner at jeres datter vil have glæde af at blive i dagpleje til hun bliver ældre - måske til hun skal starte i børnehave. Det kan sagtens tænkes at hun har nogle tanker her, som I kan have glæde af at tage med i jeres overvejelser, før I beslutter jer:)
I spørger om hun vil kunne klare skiftet og jeg tænker at det vil hun sandsynligvis godt - MEN det er vigtigt at I har tid til at være der, give hende korte dage, introducere hende gradvist og så vidt muligt følge hendes signaler og behov. Hvis I skifter til vuggestue og forventer at hun fra dag et mere eller mindre kan være der fra kl 8-16, så er det nok ikke tilfældet... Så de sygedage og fridage, som er svære at planlægge nu hvor hun er i dagpleje, vil også være der, når hun starter i vuggestue og det skal I tage med i jeres overvejelser.
At I samtidig også skal flytte midlertidigt gør naturligvis ikke situationen bedre, men her vil I naturligvis være der og i princippet kan hun være alle steder, hvis bare mor og far er der, fordi I jo er hendes trygge base. Det tæller dog med som en stress-faktor, hvis man skal se på, hvad der kan gøre overgangen sværere for hende.
De er som sagt jer forældre der bedst kan vurdere, hvad der vil være den bedste løsning for jeres datter, men jeg håber at mine tanker kan være lidt ekstra input i jeres beslutningsproces.
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske