Svar: Pasning - 18 mdr.

26. februar 2014

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer og så håber jeg at det kan være med til at give jer en fornemmelse af, hvad der vil være det bedste valg for jeres datter.

Jeres datter er født 6 uger før tid og har været præget af dette. Især indtil hun blev et år, men stadig beskriver du hende som særligt sensitiv. Man skal være opmærksom på at børn født mellem uge 34 og 36+6 kan have behov for ekstra støtte og visse hensyn. Det betyder ikke at man skal "gøre em syge", men man skal modsat heller ikke give dem flere udfordringer end de magter - det er bedre at give dem den tid og ro de behøver - også selvom de så måske skal have lidt mere tid end andre.

Det er også sådan at børn der er født for tidligt ofte vil udvikle sig lidt i ryk. Det vil sige, at hun måske i en periode kan virke udviklingmæssigt lidt forsinket sammenlignet med andre børn på samme alder - og så vil der være en periode, hvor hun indhenter og "når op på niveau", og så vil man ofte opleve, at der kommer en periode, hvor hun måske igen har brug for mere tid og ikke udvikler sig helt i samme tempo, men stille og roligt "når op på niveau" og igen en periode, hvor man så føler at de andre børn "vokser fra hende". Det skal ikke forstås negativt, det er mere for at gøre jer opmærksom på, at hun naturligt i kraft af sin for tidlige fødsel godt kan have brug for mere tid og mere ro i perioder og at det er okay.

Man anbefaler ofte dagpleje til for tidlig fødte børn. Dette fordi det er et mere roligt og stille miljø og samtidig vil det færre antal børn også mindske risikoen for infektioner og forskellige sygdomme. Visse dagplejere har også fået kursus i at passe børn født før tid og har står interesse for dette og støtter og ser børnene rigtig godt, møder deres behov.

I en vuggestue vil der naturligvis være uddannede pædagoger, som vil være super gode til at vurdere barnet, støtte barnet, stimulere barnet osv. men der vil naturligt ikke være samme ro og der vil ofte ikke være tid til på samme måde at tage særligt hensyn til det enkelte barn.

Det er naturligvis ikke alle børn der har det bedst i dagpleje og det kan sagtens være at jeres datter nu er så gammel, at hun vil stortrives i vuggestuen, med flere børn osv. At ...

Annonce

... hun ikke påvirkes af det højere støjniveau, at hun klarer indkøringen og overgangen rigtig fint ... Det er kun jer, der kan vurdere det. Og det er jo det, som er jeres udfordring lige nu - I ved hvad I har, men ikke hvad I får og det er altid rigtig svært. I ved at hun trives i dagplejen - det har været en lang og svær indkøring, hun har været der i godt et halvt år og nu trives hun - det taler for at lade hende forsætte der. I ved dog ikke om vuggestue kan være ligeså godt og måske vil det være det - I kan ikke vide det uden at prøve det af...

Så hvad skal I gøre? Jeg synes I skal prøve at tale med lederen af vuggestuen og høre hvordan indkøring vil foregå og forklare at jeres datter er født før tid og de udfordringer I har haft med indkøring i dagpleje. Jeg synes I skal prøve at tale med lederen om, hvorvidt hun skønner at vuggestuen vil kunne være der for hende og give hende det hun har behov for - eller om lederen måske skønner at jeres datter vil have glæde af at blive i dagpleje til hun bliver ældre - måske til hun skal starte i børnehave. Det kan sagtens tænkes at hun har nogle tanker her, som I kan have glæde af at tage med i jeres overvejelser, før I beslutter jer:)

I spørger om hun vil kunne klare skiftet og jeg tænker at det vil hun sandsynligvis godt - MEN det er vigtigt at I har tid til at være der, give hende korte dage, introducere hende gradvist og så vidt muligt følge hendes signaler og behov. Hvis I skifter til vuggestue og forventer at hun fra dag et mere eller mindre kan være der fra kl 8-16, så er det nok ikke tilfældet... Så de sygedage og fridage, som er svære at planlægge nu hvor hun er i dagpleje, vil også være der, når hun starter i vuggestue og det skal I tage med i jeres overvejelser.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At I samtidig også skal flytte midlertidigt gør naturligvis ikke situationen bedre, men her vil I naturligvis være der og i princippet kan hun være alle steder, hvis bare mor og far er der, fordi I jo er hendes trygge base. Det tæller dog med som en stress-faktor, hvis man skal se på, hvad der kan gøre overgangen sværere for hende.

De er som sagt jer forældre der bedst kan vurdere, hvad der vil være den bedste løsning for jeres datter, men jeg håber at mine tanker kan være lidt ekstra input i jeres beslutningsproces.

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S