Brev:
Sovetider om dagen
27. februar 2014
Alder:
9 mdr.
Sovetider om dagen
Hej Helen
Så er Arthur 9 mdr og møvre sig frem på maven, samt spiser stort set alt blødt mad der serveres for ham. Han har sin første tand på vej og får 3 flasker i døgnet på 200 ml.
Grunden til jeg skriver, er fordi jeg pludselig bliver i tvivl om hans søvnbehov. Han har altid virket hurtig træt, fra helt spæd og kunne sove, nok lidt over gennemsnittet. Men pludselig i løbet af den sidste uge, er han blevet rigtig træls at putte om dagen.
Dagen er således:
Alt imellem 6-7.30: vågner
Ca 2 timer efter udviser han træthedstegn, pyller, ikke tilfreds med at være oppe ved os eller lege. Nogen gange så er det allerede efter 1-1 1/2 time. Giver ham en flaske og putter ham (dog pga storesøsters rutiner, ikke før kl ca 9). Når han får flasken bliver han så træt, lukker øjnene, nuller med kluden. Så bære jeg ham direkte "ud" og sove (er stadig i udlandet, så skifter lidt med at putte ham i hans seng eller klapvognen indenfor). Så ligger han 10-20 min før han ligger sig til. Bliver sur og råber, men ikke ked af det.
Han sover imellem 1,5-2,5 time. Når han så igen har været vågen et par timer, syntes jeg igen han bliver pyller. Han kan tage alt imellem 10-45 min om at ligge sig til her. Ja nogen gange, må jeg jo tage ham op efter 10 min, da vi skal hente søster. Han sover som regel ikke så længe her, omkring 1 time (plus/minus, alt efter hvor længe han har sovet til formiddag).
Jeg vil helst ikke have ham til at sove igen, men han virker ofte træt, så få gange har jeg prøvet at putte ham igen. Her stritter han også imod. Han virker træt men vil ikke ligge sig til.
Mit spørgsmål er om jeg gør det forkert, om jeg læser ham forkert og han slet ikke er træt. Men hvorfor er han så så sur hele tiden?? Han har lige haft ml. ørebetændelse og været på pencelin, men er checket og skulle ikke ha problemer i øret mere.
Han forsøger at kravle rigtigt, men har ikke fundet teknikken, nu prøver han nærmest at stå ved at strække benene helt ud og skubbe sig op. Kan det gøre en så sur??
Hvis jeg skal putte ham senere, hvad skal jeg så gøre med ham i den tid hvor han ingenting vil??? Har engang imellem ladet ham sidde i sin klapvogn indenfor, med sin sut. Det er vist der han er gladest.
Hvornår kan man forvente han kan holde længere?? Altså han sover jo ok om natten, fra 19/19.30 - 6/7.30 om morgenen
Håber du kan hjælpe mig
Med venlig hilsen
As mor