Svar: Pasning og nummer to
17. februar 2014
Alder:
8 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og hvor fantastisk at du venter dig igen - stort tillykke med det!
Du fortæller at I har fået en fantastisk dagplejer, hvor det er planen at storebror skal starte til april. Det lyder rigtig godt - selvom han er rigtig godt med og klarer sig godt, udvikler sig som han skal osv. så er det vigtigt at medtænke, at han er født 7 uger før tid og en god dagplejer lyder som et godt og trygt valg :)
I er lige nu nødt til at vælge det, som naturligt vil være bedst for storebror og det har I fundet. Hvad tiden så bringer med hensyn til den lille ny - ja det må tiden så vise. Måske viser det sig at lillebror alligevel kan starte i dagplejen før, det kan også være at jeres hverdag ændrer sig, at jeres jobmæssige situation bliver anderledes og I derfor kan holde ham hjemme indtil pladsen bliver ledig i august, og det kan også være at det viser sig, at han vil have glæde af at være et andet sted - fordi han er et andet barn med nogle andre behov...
I kan ikke planlægge jer ud af det hele, der kan ske rigtig meget på et år. Derfor er I nødt til at tage udgangspunkt i storebror lige nu og hvad der vil være bedst for ham, og når det så bliver aktuelt med lillebror, så må I her vurdere, hvad muligheder der er og hvad der så bedst kan lade sig gøre. Det er super dejligt, at du allerede nu tænker over, hvad du kan gøre for lillebror og gerne vil gøre det allerbedste, men du ved ikke, hvad det bedste er for ham endnu - det må tiden vise. Det finder du ud af, når du står med ham i armene og når du oplever ham vokse, ser ham trives, ser hvad han er for en lille størrelse:)
Håber det kan give lidt ro - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske